Tijd voor verandering

Einstein zei ooit letterlijk: je kunt een probleem niet oplossen vanuit hetzelfde soort denken dat tot het probleem heeft geleid. Helaas is dat wat we de afgelopen decennia hebben gedaan met chronische gezondheidsproblemen zoals veel welvaartziekten. We focussen ons op de kwaal door medicijnen te geven en niet op de oplossing door onze levensstijl te veranderen. Binnen de medische wereld ligt de nadruk op het symptomatisch behandelen van ziektes met medicijnen. Dit heeft alles met ons verwachtingspatroon te maken. We gaan ervan uit dat er voor elke ziekte wel een pil of behandeling voorhanden is. Op die manier schuiven we de verantwoordelijkheid af naar de dokter en medicatie. Het wordt tijd dat het roer om gaat en dat we zelf (weer) de verantwoording nemen als het gaat om onze gezondheid.

Het wordt dus hoog tijd dat we ons gaan richten op het voorkomen van ziektes. Dit kunnen we bereiken door ons meer bewust te worden van de daadwerkelijke oorzaken van chronische aandoeningen zoals een ongezonde levensstijl. Hiermee wil ik niet suggereren dat iedereen met een chronische ziekte ook een ongezonde levensstijl heeft maar een groot deel van de welvaartziekten zijn hier wel op gebaseerd. We leven in een stressvolle en hectische maatschappij en hebben deze zelf zo gecreƫerd. Alles moet direct en snel. De voedingsindustrie weet dit ook en heeft hier handig gebruik van gemaakt door de verkoop van ongezond gemaksvoedsel. De schappen puilen uit van snelle kant en klaar maaltijden en een overdaad aan pakjes en zakjes om allerlei snelle maaltijden te kunnen bereiden. We gunnen ons geen tijd meer om zelf ons eten te bereiden. Als we uit ons werk komen hebben we doorgaans geen zin meer om energie in de bereiding van ons eten te steken. Toch zullen we als het om onze gezondheid gaat zelf de keuken weer in moeten om ons eigen eten bereiden. Veel supermarktvoeding is sterk bewerkt en staat stijf van de chemische toevoegingen. We staan er niet bij stil wat erin gestopt of juist (!) eruit gehaald wordt en wat dit vervolgens met onze gezondheid doet.

Mijn devies is dan ook: eet zoveel mogelijk onbewerkte producten uit de natuur die door je lichaam worden herkent als voeding. Het meeste wat uit de fabriek komt is zodanig bewerkt dat het door je lichaam niet meer herkent wordt als voeding en hier is het lichaam niet op gebouwd.

Gelukkig is er in de supermarkt nog genoeg echte voeding te vinden waar niet aan geknutseld is.

Als je diesel in een benzineauto gooit vindt iedereen het volstrekt normaal dat die auto niet naar behoren loopt. En zo is het ook met ons lichaam. Zolang we ons zelf volgooien met voeding waar ons lichaam niets mee kan dan vinden we het raar als we tegen allerlei gezondheidsproblemen aanlopen.

Like&deel dit bericht