Overgangsklachten, en wat kun je er aan doen?

Overgangsklachten, en wat kun je er aan doen?

Tijdens je vruchtbare jaren produceren je eierstokken 2 hormonen die bijdragen aan een goede cyclus.  Oestrogeen is het hormoon wat voornamelijk de eerste 14 dagen van de cyclus wordt aangemaakt. In de 2e helft is dit progesteron. Progesteron  zorgt ervoor dat een eventueel bevrucht eitje kan volgroeien in de baarmoeder.
Vanaf je 35e levensjaar zal er niet iedere maand een eisprong meer plaatsvinden ondanks dat je nog gewoon iedere maand menstrueert.  Geen eisprong betekent ook geen oestrogeen en al helemaal geen progesteron. In deze periode waarbij de productie van beide hormonen flink daalt, ook wel de menopauze genoemd is de balans tussen deze hormonen soms flink zoek.

Stoorzenders in je hormoonhuishouding

De balans kan nog verder verstoort worden door tal van zaken die vervelende overgangsklachten met zich mee brengen. Ik zal er een paar noemen:

  • voeding, vooral bewerkte voeding waar veel suikers en toevoegingen  Kies dus voor verse en  het liefst biologische voeding. Mijd snelle koolhydraten die insulinepieken veroorzaken en schep vooral ruim op met goede vetten. Goede vetten zijn bouwstenen van hormonen.
  • Slapen, voldoende nachtrust laat je zowel geestelijk als lichamelijk herstellen. Zorg dus voor voldoende nachtrust. Voor een vrouw ligt dit al gauw op 9 uur slaap per nacht.
  • Beweging, voldoende beweging zorgt ervoor dat stress hormonen afgebroken worden. Zet jezelf dus in beweging met een goede work out, het liefst gecombineerd met krachttraining.
  • Overgewicht, helaas leidt overgewicht vaak tot meer overgangsklachten. In vetweefsel wordt testosteron omgezet in oestrogeen. Hier heb je doorgaans al gauw teveel van. Oestrogeendominantie leidt tot meer klachten. Probeer af te vallen als je overgewicht hebt.
  • Xeno-oestrogenen, deze komen voor in verzorgingsproducten, cosmetica, plastics en schoonmaakmiddelen. Denk aan parabenen, BPA en andere petrochemische stoffen die de werking van oestrogeen versterken. Dit leidt tot meer oestrogenen. Kies dus voor natuurlijke huidverzorging en warm nooit iets op in plastic wat niet BPA vrij is. (koffie, magnetron)
  • Stress, stress gooit je complete hormoonhuishouding door de war. Zorg voor voldoende ontspanning. Las wat vaker een momentje voor jezelf in, doe aan yoga of meditatie als je veel stress hebt. Vergeet niet dat fysieke stress (roken, suikers, cafeïne, alcohol) ook onder stress vallen. Stress is een grote trigger van opvliegers.

Luister naar je lichaam, want je lichaam luistert niet naar jou

Je kunt lichamelijke klachten zien als klachten die je in de weg zitten en die je graag zo snel mogelijk uit de weg ruimt. Je kunt deze klachten ook zien als signalen die je lichaam aangeeft dat er iets uit balans is. Signalen waar je maar beter naar kunt luisteren want het lichaam luistert niet naar jou.

Like&deel dit bericht