De kracht van krachttraining

Veel mensen hebben de weg naar de sportschool inmiddels weten te vinden. Dat is een goede zaak want we weten dat voldoende beweging bijdraagt aan een goede gezondheid.  De één komt voor een betere conditie, de ander wil afvallen en weer een ander wil meer spiermassa of gewoon een strakker lijf. Dat krachttraining hierbij veel effectiever werkt is voor veel mensen nieuw. Ik zie veel mensen zich echt 3 slagen in de rondte sporten om hun doelen te bereiken maar dan moet je wel rekening houden met je hormonen.

Bij de juiste krachttraining boost je je testosteron en groeihormoon. Dit heeft een gunstige werking op je insulinegevoeligheid en je stofwisseling. Groeihormoon heeft een wisselwerking met insuline. Als insuline hoog is dan is groeihormoon laag. Dus een manier om je insulineniveau te verbeteren is door groeihormoon te stimuleren. Door groeihormoon zal je ook meer spiermassa opbouwen wat ook weer zorgt voor een hogere stofwisseling in rust. Nu  denkt je misschien: er moet massa af i.p.v. massa erbij maar het verhogen van spiermassa is de voornaamste vetverbrander. Na een krachttraining blijft je stofwisseling nog lange tijd hoog. In de eerste uren na je training kun je tot wel 30% meer calorieën verbranden en na 16 uur kan dit nog 14% zijn. Bij cardiotraining in een gelijk tempo komt er helaas weinig groeihormoon vrij en zal de stofwisseling na een training al snel weer laag zijn. Cardio wat op zich best gezond is, heeft nog een andere vervelende bijwerking. Door trainingen die  langer duren dan 30 minuten komt er een stressreactie vrij in het lichaam en hierdoor zal het lichaam cortisolhormoon gaan aanmaken.  Cortisol ons stresshormoon is bloedsuiker verhogend, breekt spiermassa af (om hier bloedsuiker van te maken) en stimuleert de vetaanwas vooral op de buik. Dus trainen voor een marathon hardlopen is voor je hormoonhuishouding niet bevorderlijk en hierdoor zal je buikomvang eerder toenemen dan slinken. Na een uurtje trainen daalt ook de productie van testosteron en groeihormoon. Langer dan een uur trainen betekent daarom ook dat er meer spiermassa afgebroken wordt i.p.v. opgebouwd. Kort en intensief interval trainen in een krachtvorm  is dus de beste manier om hormonen te stimuleren met als doel vet verbranden of een beter figuur.

Sporten met als doel calorieën te verbranden (en tijdens het sporten vol verwachting naar het schermpje staren) is niet de meest effectieve  bezigheid. Daarvoor verbrand je eigenlijk niet genoeg calorieën.  De meeste calorieën verbrand je namelijk door je stofwisseling in rust te verhogen en dit lukt het beste met  krachttraining.

Like&deel dit bericht