Oestrogeendominantie, meestal door een slechte afbraak ervan

Oestrogeen en progesteron zijn 2 hormonen die met elkaar in balans moeten zijn. De eerste helft van de vrouwelijke cyclus wordt er door de eierstokken oestrogeen aangemaakt. In de tweede helft, ongeveer op de 14 e dag van de cyclus komt er progesteron vrij uit een eisprong. Na de menopauze dalen de niveaus van beide hormonen drastisch. Ook de bijnieren produceren kleine beetjes.  Is er geen eisprong meer dan moeten deze hormonen uit de bijnierproductie komen. Oestrogeen kan ook in vetcellen aangemaakt worden door het enzym aromatase. Dit zet het hormoon testosteron om in oestrogeen. Van oestrogeen hebben we doorgaans eerder een teveel dan een te weinig. Wanneer er een teveel is ten opzichte van progesteron dan spreken we van een oestrogeendominantie. Een van de vele taken van oestrogeen is celdeling. Het zorgt ervoor dat je tijdens de puberteit borsten krijgt en ronde vrouwelijke vormen. Het zorgt voor vruchtbaarheid. Progesteron zorgt voor cel afsterving, is noodzakelijk voor zwangerschap en is betrokken bij vele andere processen in je lichaam. Heb je last van vetopslag voornamelijk op je bovenbenen en billen,heftige menstruaties, hormonale migraine, vleesbomen, cystes of endometriose? grote kans dat je te maken hebt met een oestrogeendominantie.

Oestrogenen worden door je eierstokken aangemaakt. Deze aanmaak is erfelijk aangelegd. Had je moeder ook last van pittige menstruaties, grote kans dat jij ook belast bent met een grote aanmaak van oestrogenen. (tip: is je wijsvinger langer dan je ringvinger? Dat wijst op een oestrogeentype, is je ringvinger langer dan ben je meer een testosterontype) Hier kun je dus weinig tegen doen. Waar je wel invloed op hebt is hoe de afbraak van deze hormonen verloopt. Je kunt jezelf blootstellen aan xeno-oestrogenen die je oestrogeenmassa verhoogt maar ook een slechte afbraak van oestrogenen is vaak in combinatie met xeno-oestrogenen de grootste boosdoener van oestrogeen dominantie.

Hieronder vindt je een aantal dingen die je zelf kunt doen:

  • Eet dagelijks 500 gram groente waarvan een gedeelte rauw. (broccoli, bloemkool wel eerst kort koken) Meerdere keren per week (kool) soorten zoals bloemkool, boerenkool, radijs, tuinkers, Chinese kool, spruitjes. Hier zit een stofje in dat helpt om oestrogenen af te breken. Elke dag een handje broccolikiemen is een topper.
  • Eet volop vezels. Gebruikte hormonen moeten in je darmen worden afgevoerd. Vezels in je voeding zorgen voor een goede darmflora die het je darmen mogelijk maken om ze (hormonen dus) af te voeren. Vezels vindt je in groenten, fruit, lijnzaad, vlozaad (psyllium), kokos(meel), haverzemelen en peulvruchten. Dagelijks zijn we 30 a 40 gram vezels nodig voor een gezonde darmflora. Als je bedenk dat een bruine boterham slechts 3 gr vezels levert?… snap je wellicht dat de meeste mensen dit niet halen.
  • Alcohol laat je oestrogeen niveau verhogen. Tevens is alcohol belastend voor je lever en deze moet ook al je oestrogenen afvoeren.  Je lever vindt alcohol urgenter om af te breken dan oestrogenen waardoor deze voorrang krijgt met het gevolg dat oestrogenen niet afgebroken kunnen worden en zo opgeslagen worden in je vetweefsel.
  • Zorg voor aromataseremmers in je voeding. In vetweefsel wordt onder invloed van het enzym aromatase het hormoon testosteron omgezet in oestrogeen waar we doorgaans al een teveel van hebben.  Lijnzaad is zo’n aromataseremmer.
  • Mijd zoveel mogelijk niet biologisch vlees, vis en zuivel. Zuivel is een bron van oestrogenen dus elke dag bakken kwark is eerder schadelijk dan datje er profijt van hebt.
  • Verminder je xeno-oestrogenen. Alles wat je inademt en op je huid smeert (huidverzorging, schoonmaakmiddelen, make-up) beland in je bloedbaan en is voeding voor je lichaam. Mijd daarom zoveel mogelijk chemische stoffen, warm nooit iets op in plastic (ook geen koffie in plastic bekertjes of iets opwarmen in de magnetron). Kies zoveel mogelijk voor natuurzuivere huidverzorging en schoonmaakmiddelen.

En last but not least: zorg voor een schone lever
als je weinig rommel in je huis hebt hoef je ook weinig op te ruimen. Dat geldt ook voor je lever. Wanneer je je lichaam belast met veel belastende stoffen dan heeft je lever veel werk te verzetten. Hoe doe je dit dan? Beperk koffie (max 2-3 kopjes per dag) , alcohol, E nummers en kies voor onbewerkte voeding. Zorg voor een minimale belasting met xeno-oestrogenen (ook anticonceptie is xeno-oestrogeen) en zorg voor voldoende chlorofyl. Het donkergroen uit planten. Eet plantaardig en in veel variatie. Zo krijg je alles binnen, ook de stoffen die nodig zijn voor een goede ontgifting. De lever heeft namelijk  voor een goede ontgifting  de nodige cofactoren nodig. Dit zijn onder andere, B vitamines, magnesium, omega 3, zink. B vitamines zijn niet alleen belangrijk voor je weerstand en energie maar dus ook onmisbaar bij een goede lever ontgifting.  Goed om te weten dat anticonceptie (lees: is een chemisch hormoon met een veel sterkere werking dan de natuurlijke hormonen)veel B-vitamines weg snoept. Wanneer je deze gebruikt doe je er goed aan om een goede Multi vitamine met actieve (B)vitamines te gebruiken.

 

Like&deel dit bericht