Wat is en doet een Trainer Hormoonfactor

Wat is en wat doet een Trainer Hormoonfactor nu eigenlijk?  Deze vraag is mij al diverse keren gesteld sinds ik aangegeven heb dat ik Trainer Hormoonfactor ben.

Een trainer Hormoonfactor gaat uit van hormonen als basis van  gezond leven.

Een gezonde hormoonbalans is namelijk de basis voor een gezond lichaam. Als hormonen echter uit balans raken kunnen er allerlei klachten optreden. Denk hierbij aan overgewicht,
Diabetes ll, hormonale migraine, bijnieruitputting, slaapproblemen, trage schildklierwerking, menstruatiepijn, overgangsklachten, huidproblemen…. Zomaar een greep uit de vele klachten die door hormonen veroorzaakt kunnen worden.

Waar door een arts vaak gegrepen wordt naar symptoombestrijders (lees: medicijnen) om de betreffende klacht aan te pakken (waarmee in veel gevallen de oorzaak helaas nog niet is opgelost) pakt een trainer Hormoonfactor juist de diepe oorzaken aan. Deze kijkt vanuit het hormonale systeem naar klachten, begrijpt hormonen en vanuit hier vraag je hormonen iets te doen in plaats van het lichaam dwingen iets te doen. Op basis daarvan begeleidt een Trainer Hormoonfactor mensen op gebied van voeding, beweging, stressbeheersing en rust.

Het samenspel tussen hormonen, stress, voeding en beweging is echter gecompliceerd en vergt een grondige kennis over het hormonale systeem en zet die kennis in om gezondheidsadviezen te geven. Deze kan mensen dus op deskundige wijze begeleiden en coachen over hoe hormonen de gezondheid beïnvloeden en hoe het lichaam weer in optimale staat te krijgen. Een Trainer Hormoonfactor leert de cliënt hoe deze met kleine aanpassingen in zijn/haar levensstijl grote verschillen kan maken. Dit vraagt van de cliënt echter wel bewustwording, het nemen van verantwoordelijkheid en het doorvoeren van de nodige aanpassingen in zijn of haar levensstijl.

Wanneer er een hormoon uit balans is heeft dit direct gevolgen voor de andere hormonen die op hun beurt ook weer uit balans raken. Zie het als een muzikaal orkest, wanneer er eentje uit balans is speelt het gehele orkest vals.

Like&deel dit bericht