De rol van darmbacteriën op je gezondheid

Wetenschappers zijn het erover eens dat darmbacteriën een grote rol spelen in onze gezondheid. Misschien nog wel groter dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden. Darmbacteriën bevinden zich in en op je lichaam maar vooral, zo’n 70-80% in je spijsverteringsstelsel, zeg maar van mond tot kont. Al je bacteriën bij elkaar wegen zo’n 2 kilo en zijn erg belangrijk voor je gezondheid. Het beïnvloedt je immuunsysteem, het verteert je voedsel, stimuleert je  darmperistaltiek, bevorderd de opname van mineralen en speelt een grote rol bij de instandhouding van darmslijmvliezen. De meeste darmbacteriën bevinden zich in de dunne maar vooral in de dikke darm. Deze inwendige dierentuin heeft ook als taak pathogene indringers buiten de deur te houden.

Bacteriën hebben vandaag de dag een negatief imago maar bacteriën zijn de oudst levenden op aarde. Echter nog, wij kunnen niet zonder, wij zijn hun gastheer. We hebben tegenwoordig snel de neiging om alle vormen van bacteriën uit te roeien maar het zou beter zijn als we met ze gingen samenwerken. Zoals ik al aangaf, we kunnen niet zonder ze. Het is dan wel een voorwaarde dat onze darmbacteriën in een goede verhouding bij ons wonen. Ieder mens heeft namelijk goede en slechte darmbacteriën bij zich. Slechte darmbacteriën uitroeien heeft geen enkele zin. Ze komen voor in ieder lichaam, echter dienen de goede darmbacteriën wel de overhand te hebben ten opzichte van de slechte. En daar gaat het vaak mis. En hoe komt dat dan vraag je je misschien af. Ik zal het proberen uit te leggen.

Je darmflora krijg je mee tijdens je bevalling, het krijgen van borstvoeding en daarna afhankelijk van de vaste hap die je in je kinderjaren gegeten hebt. Ben je geboren met een keizersnede dan krijg je niet de bacteriën mee vanuit de vagina van moeders maar meer vanuit de omgeving en huid tijdens een bevalling en vlak daarna.  Ook heeft borstvoeding een positieve uitwerking op de opbouw van het microbioom van de baby. Je snapt nu wellicht dat het hebben van een goede start wezenlijk verschil kan maken in de opbouw van een goed werkend immuunsysteem.

Wanneer een kind eenmaal overgaat op vaste voeding is het dus van belang dat deze van goede kwaliteit is  zodat de darmbacteriën een goede slijm barrière kunnen vormen tegen schadelijke indringers. Je zult begrijpen dat antibiotica (soms kun je er niet omheen) een niet al te wenselijk effect achterlaat in de zo kwetsbare darm van kinderen. Zo bouw je dus in de loop der jaren een (hopelijk goed werkend) immuunsysteem op die in stand wordt gehouden door je inwendige beestjes.

De samenstelling van je microbioom kan dus per individu anders zijn. Zo als ik al eerder aangaf hebben darmbacteriën ook invloed op een gezond gewicht. Zo hebben wetenschappers onderzoeken gedaan bij muizen naar hun verschillen in hun microbioom. En wat bleek. Slanke muizen hadden een ander darmbacteriestelsel dan dikke muizen. Toen ze de slanke muizen de bacteriën gaven van de dikke muizen, werden de slanke muizen ook dik zonder daarbij hun voedingspatroon aan te passen. Andersom werkte dit ook zo. Dikke muizen werden vanzelf slank door het toedienen van de darmbacteriën van slanke muizen. Vergelijkbare behandelingen waren onlangs nog op tv. Patiënten kwamen spontaan van hun klachten af als ze de poep kregen geïnjecteerd van kandidaten die over een goede microbioom beschikten. Ook werden patiënten behandeld met fagen om zo klachtenvrij te worden. We zullen in de toekomst nog veel van deze onderzoeken gaan horen. Vooralsnog moeten wij zelf, voor zover dat mogelijk is voor onze darmgezondheid zorgen. Dat komt in de praktijk erop neer dat we goede bacteriën moeten voeden en de slechte bacteriën juist niet. Helaas leven slechte bacteriën van suikers waar onze voeding vol mee zit. Ook krijgen we veel antibiotica binnen door niet biologisch vlees en kweekvis te eten. Kun jij slecht met je vingers uit de koektrommel blijven? Dat zijn je slechte darmbacteriën die hormonen aansturen op zoek te gaan naar voedsel. Meestal niet voor een bordje groente maar voor een snelle snack vol suikers en snelle koolhydraten. Zorg dus voor een gevarieerd, vezelrijk, voedingspatroon zonder al teveel bewerkingen. Bedenk dat stress, alcohol, roken, medicatie (ook paracetamol), cafeïne, pesticiden en andere toevoegingen aan ons voedsel een nadelige werking hebben op ons microbioom.

Like&deel dit bericht