Waarom we beter voor de maaltijd kunnen bewegen

We weten het allemaal. Voldoende bewegen draagt bij aan een goede gezondheid. Echter het tijdstip van bewegen is ook nog van belang. Bewegen voor de maaltijd, bij voorkeur op een nuchtere maag is efficiënter dan na de maaltijd. Maar waarom is dit eigenlijk en wat zijn de voordelen hiervan?

Het lichaam beschikt namelijk over een heel mooi glucose systeem. Wanneer we iets eten wat rijk is aan koolhydraten of suikers dan stijgt onze bloedsuikerspiegel. Wanneer er teveel glucose in de bloedbaan is wordt er het hormoon insuline aangemaakt om de bloedsuiker naar de cellen in het lichaam te brengen daar waar ze nodig zijn. Zitten de cellen vol dan kan de lever nog een voorraadje opslaan in de vorm van glycogeen. Dit voorraadje kan dan weer gebruikt worden als spieren en hersenen zonder dreigen te komen. Als ook de voorraadkast bij de lever vol zit wordt glucose opgeslagen in de voorraadkamer voor barre tijden. Je vetcellen. Op deze manier wordt je dus dikker.

Ben jij een vetverbrander of een suikerverbrander?

Als je ’s nachts ligt te slapen verbruikt je lichaam ook glucose. Je hersenen en immuunsysteem verbruiken dit ook in rust. In de nacht legen je hersenen en immuunsysteem de glycogeenvoorraad. Door na het opstaan meteen weer te ontbijten vul je op deze manier je glucosevoorraad weer aan. Echter dan wordt er ook weer insuline aangemaakt. Insuline blijft ongeveer 2 uur actief in de bloedbaan. Zolang er insuline in de bloedbaan aanwezig is kan het lichaam geen grammetje vet verbranden. Daarom beschikt het lichaam over een mooi systeem. Glucose kan ook gevormd worden uit vetten. Wanneer we nuchter gaan bewegen, en de glucosevoorraden zijn nog niet aangevuld met een ontbijtje dan zal het lichaam zijn vetreserves moeten aanspreken om hier suikers uit te kunnen maken. Vanuit de evolutie is dit ook een normaal systeem. We gingen eerst op zoek naar voedsel als we wakker werden. Gevulde koelkasten waren er toen niet. Een lege maag zet je in beweging, een volle maag maakt je moe. Je spijsvertering moet vol aan de bak en dit merk je in je energiepeil. Wil jij graag vetten verbranden? Dan is het slimmer om deze rechtstreeks aan te spreken.

De belangrijkste reden om  nuchter te bewegen is dat je lichaam (weer) gaat leren om over te gaan op een vetverbranding in plaats van een suikerverbranding.

Heb je last van een schommelende bloedsuikerspiegel, neem voor de zekerheid dan iets mee voor onderweg. Zo voorkom je, mocht je toch onwel worden onderweg dat je iets kunt eten. Wanneer je bloedsuikerspiegel stabiel is merk je dat je ’s morgens bij het opstaan geen honger hebt.

Like&deel dit bericht