10 redenen waarom afvallen niet lukt

  • Teveel calorieën

Het lijkt misschien een open deur maar het consumeren van teveel calorieën is voor veel mensen zeker een reden dat afvallen niet lukt. Veel mensen gaan ongezonde voeding vervangen door gezonde maar wel calorierijke voeding zoals noten en avocado’s. Op zich is dit heel gezond en niets mis mee maar als je wilt afvallen kan het zijn dat je wel heel gezond eet maar nog altijd teveel calorieën binnenkrijgt.

  • Te weinig /verkeerde beweging

Iedereen weet dat voldoende beweging noodzakelijk is om fit en vitaal te blijven.  Echter kan het zijn dat jouw vorm van bewegen niet helemaal past bij jouw omstandigheden. Wanneer je een stressvol leven hebt en in je vrije tijd ook nog gaat trainen voor een marathon of 80 km op een wielrennersfiets doorbrengt zul je je  lichaam niet aansporen om vet te verliezen. Vaak val je wel af maar dit zal eerder spiermassa zijn dan dat zwembandje om je middel. Mensen die veel stress hebben doen er goed aan om zich te verdiepen in yoga of andere vormen van ademhalingstechnieken die je stresslevels niet nog meer de lucht in jagen.  Krachttraining is veel effectiever om blijvend slank te blijven. Ook bescherm je je botten tegen botontkalking doordat krachttraining je botdichtheid verbeterd.

  • Teveel stress

Hoe gezond je ook eet, een gezond voedingspatroon wint het nooit van een bak stress. Je lichaam staat bij stress in de actiestand en zal daarom  voeding niet goed  verteren met spijsverteringsklachten als gevolg.  Tevens verstoort stress veel processen in het lichaam zoals de bijnier en suikerstofwisseling. Hierdoor gaat het lichaam vet opslaan in plaats van vet afbreken. Als je chronische stress hebt kun je lijnen wat je wilt, vaak zonder succes. Zorg liever voor voldoende ontspanning. Ga lekker wandelen, lees een goed boek of ga mediteren.

  • Weinig nachtrust

’s Nachts herstellen we. Ons lichaam herstelt tijdens je slaap. Je lever, je darmen, je lichaamscellen, waar ze overdag hard moeten werken herstellen ze tijdens je slaap. Als je die niet genoeg krijgt herstel je dus niet genoeg of minder goed. Dit uit zich op allerlei manieren. De volgende dag ben je moe, je krijgt meer zin om te snacken omdat je verzadigingshormoon ghreline minder goed werkt. Melatonine is je allergrootste antioxidant. Slaap je niet voldoende dan onderdruk je je immuunsysteem met meer kans op griep en ziekte. Slaap je minder dan 8 uur per dag of draai je nachtdiensten in je werk? Grote kans dat je lagere melatoninespiegels in je lichaam hebt. Ga dus lekker op tijd naar bed en na 9.00 uur ’s avonds geen schermpjes meer.

  • Te hard van stapel willen

We eten het er in 10 jaar aan en het moet er in 10 weken weer af. Het liefst nog sneller. Herkenbaar? Veel mensen willen teveel in een te korte tijd. Wanneer er teveel verandering plaatsvindt kan dit een reactie geven van je amygdala. Dit is een klein gebiedje in je hersenen die registreert of iets pluis is of niet. Je amygdala houdt niet van verandering. Die zegt: doe maar lekker op de automatische piloot. Hoeven we allebei niet na te denken. Dit systeem zorgt er tevens voor dat je bij stress situaties toch weer in oude gewoontes vervalt. Een nieuwe gewoonte is dan gewoonweg niet nog voldoende geïntegreerd. Beter is het om met kleine stapjes te werken. Dit geeft minder weestand in je bovenkamer en op lange termijn meer kans op blijvend succes.

  • Slechte microbioom

Onderzoekers zijn het er inmiddels wel over eens dat ons microbioom of ook wel darmflora genoemd mede bepalend is voor ons gewicht. Darmbacteriën bepalen hoe onze calorieën verwerkt worden. Iedereen heeft zijn eigen unieke darmflora. Wel is bekend dat mensen met overgewicht over een ander microbioom beschikken dan slanke mensen. Uit onderzoeken met muizen blijkt dat wanneer obese muizen de darmbacteriën van slanke muizen toegediend kregen, deze ook vanzelf slank werden zonder hun voeding  drastisch te veranderen. Andersom werkte dit net zo. Slanke muizen werden vanzelf dik wanneer ze de darmbacteriën van obese muizen toegediend kregen. Vermijd daarom een eenzijdig  voedingspatroon. Dit geeft ook een eenzijdig microbioom.

  • Vitamine tekort

Het lichaam gaat altijd op zoek naar homeostase. Wanneer deze er niet is vanwege vitaminetekorten gaat het lichaam over op plan B. Jatten bij de buren noem ik het ook wel. Wanneer het ene orgaan niet de juiste basisstoffen krijgt gaat het deze stoffen weghalen bij andere organen, cellen of botten. Hierdoor kunnen er enorme disbalansen ontstaan in orgaanwerking met alle gevolgen van dien. Dus een simpel vitamine C tekort levert je misschien geen scheurbuik op maar wel problemen in andere gebieden. Een lichaam wat energie (vitaminen en mineralen) tekort komt blijft vragen om voedsel en gaat zeker geen energie verspillen aan beweging. Wanneer je volwaardige voeding tot je neemt zal je merken dat je veel eerder verzadigt bent. (en hierdoor eet je vanzelf minder)

  • Te weinig vet eten

Het is ons er bijna ingeramd. “Let op vet” Vetten zouden je dik maken, helpen je aan velerlei welvaartsziektes. De voedingsindustrie is hier handig op ingesprongen door een ware explosie aan light producten op de markt te brengen. Echter deze producten bevatten doorgaans veel suiker of zoetstoffen die onze gezondheid niet ten goede komen. En een gezond gewicht al helemaal niet. Voldoende omega 3 uit vette vis, omega 6 uit noten en omega 9 uit olijfolie zijn onmisbaar voor ons lichaam. Wanneer je vet gaat weren, mis je ook belangrijke bouwstoffen. Hormonen worden van verzadigde vetten gemaakt. Wanneer je deze niet eet heb je dus ook geen bouwstof voor hormonen. Geen hormonen, geen leven.

  • Te streng dieet

Je kent het vast wel. Maandag begin je en dan MAG er ook niets meer. De eerste week lukt dit vaak nog wel. De tweede ook nog maar na een paar weken begint het te knagen. Zo af en toe een wijntje of wat te knabbelen ’s avonds. Vaak zie ik mensen zichzelf weken lang alles onthouden en als dan die vakantie in dat all inclusieve resort nadert gaan alle remmen los. Eindelijk ik mag weer. Bij thuiskomt zitten de kilo’s er weer aan en voel je je een slappeling. Kies liever voor de 80/20 regel. Tachtig procent gezonde voeding en zo af en toe wat lekkers. Zo houd je het leuk en is het veel makkelijker vol te houden.

  • Oude patronen

Jaren heb je je gewoontes op je eigen manier gedaan en dan opeens moet het anders. Dit kan veel weerstand opleveren. Waarschijnlijk kook je op dezelfde manier als je moeder vroeger thuis ook deed. En heb jij meegekregen dat een koekje bij de koffie toch iets is wat erbij hoort? Afvallen kan bemoeilijkt worden door oude patronen die je hebt meegekregen vanuit je ouderlijk huis. Dit kunnen zowel mentale overtuigingen zijn als de twee linkerhanden die je hebt geërfd van je ouders in de keuken. Als je wilt afvallen zal je naar je eigen gedrag, je gedachten en het handelen wat er uit voortvloeit moeten durven kijken of dit nu leuk is of niet. Je hebt het overgewicht misschien niet bewust laten gebeuren maar  er is er maar één die de verantwoordelijkheid ervoor kan nemen om er iets aan te doen en dat ben jezelf.

Like&deel dit bericht