Hormoonbalans: 10 tips om je hormonen in balans te brengen

Je doet naar jouw weten  alles goed. “Je eet gezond, slaap goed en beweegt voldoende. Maar toch voel je je niet vitaal.  De reden dat veel vrouwen zich niet vitaal voelen, hangt bijna altijd samen met hun hormoonbalans. Als onze hormonen uit balans zijn dan gaat er vroeg of laat ergens iets mis en liggen klachten het gevolg.

Dat vrouwen vaker problemen hebben met hun hormoonhuishouding is logisch. Deze zit bij vrouwen veel gecompliceerder in elkaar als bij mannen.
Bij vrouwen spelen de hormonen oestrogeen en progesteron een belangrijke rol. Deze twee moeten met elkaar in balans zijn. Is dit niet het geval dan ontstaan de meeste typische vrouwenkwaaltjes. Om die reden krijgen dan ook veel vrouwen met overgangsklachten te maken.

Bij mannen overheerst voornamelijk testosteron. Deze stijgt tijdens de puberteit om vervolgens gedurende de levensjaren te dalen.

Wanneer je hormonen niet in het gareel zijn uit zich dat op verschillende manieren. Je krijgt last van stemmingswisselingen, je voelt je de ene dag helemaal top terwijl je de volgende dag depri op de bank zit. Je voelt je opgejaagd door de hectiek van onze maatschappij, gewichtsverlies lijkt onmogelijk geworden en je libido zakt naar een nulpunt. Allemaal zaken waar je als vrouw nou niet vrolijk van wordt.

Maar hoe hou je als vrouw nou je hormonen in het gareel?
Hieronder 10 tips van gynaecoloog Barbara Havenith.

Tip 1: zorg dat je bloedsuikerspiegel niet teveel schommelt.
Kies dus voor maximaal 3 eetmomenten. Echt je systeem is niet bestand om vaak in actie te komen.

Tip 2: Eet puur en onbewerkt.
Dit zorgt ervoor dat je voedingsstoffen binnenkrijgt (ipv chemische rommel ) wat je systeem hard nodig heeft om zijn functies goed te doen.

Tip 3: Eet voeding die bij je past.
Niet alles wat we eten kunnen we goed verteren, opnemen, verdragen en uitscheiden. Heb je veel last van gewichts schommelingen? Laat je dan eens testen.

Tip 4: Eet voldoende (groene ) groentes. 
Dit is nodig voor een goede afbraak van hormonen. Liefst 400 tot 500 gram per dag.

Tip 5: zorg voor een goede darmflora.
Dit bereik je door gevarieerd en gezond te eten. Uit onderzoek blijkt dat bewerkte voeding uit pakjes en zakjes rampzalig is voor onze inwendige dierentuin.

Tip 6: Let op chemische (oestrogeenachtige ) stoffen ook wel xeno -oestrogenen genoemd.
Te denken valt aan landbouwgif, weekmakers uit plastic, conserveringsmiddelen uit make -up en verzorgingsmiddelen en zware metalen (almagaanvullingen)

Tip 7: Let op Fyto -oestrogenen.
Deze vindt je vooral in bier en soja.

Tip 8: Beperk alcohol.
Dit werkt oestrogeenverhogend. 1 glas alcohol laat het 30% stijgen. De meeste vrouwen kwaaltjes beginnen wanneer oestrogeen en progesteron niet in balans zijn met elkaar.

Tip 9: Drink niet teveel koffie.
Koffie wakkert je stress hormonen aan en deze worden door de gejaagde maatschappij al voldoende uitgeput.

Tip 10: Stop met roken.
Roken is voor niemand goed maar voor de vrouwelijke hormonen rampzalig. Je bijnieren en je lever krijgen het zwaar te verduren.

Like&deel dit bericht