Zuurdesembrood maken moeilijk? Welnee

Nederlanders zijn gek op brood. Voor velen is een lekker broodje dan ook onmisbaar goed. Zelf ben ik niet zo’n fan van brood. Brood kan behoorlijk bloedsuiker verstorend zijn en dat geeft bij veel mensen klachten. Van schommelende bloedsuikerspiegels tot typische vrouwenkwaaltjes. Daarnaast bevat brood veel fytinezuur.  Fytinezuur behoort  tot de groep  antinutriënten (dit zijn stoffen die het lichaam niet dienen). Deze binden zich  aan mineralen en spoorelementen zoals calcium, ijzer en zink. Door deze verbinding kunnen deze stoffen minder goed door het lichaam worden opgenomen met vitaminetekorten als gevolg.  Zuurdesembrood heeft deze nadelen veel minder. Door het langere rijzingsproces wordt fytinezuur (en deels ook gluten) afgebroken door de aanwezige bacteriën in je desem. Ook heeft zuurdesem veel minder effect op je bloedsuikerspiegel en is het licht verteerbaar. De naam zuurdesem heeft een negatieve naam omdat zeker bij onze oosterburen zuurdesem nogal eens echt zuur is. Het brood heeft dan ook een zurige smaak waar wij Nederlanders niet zo gek op zijn. Toch hoeft zuurdesem echt niet zuur te smaken. Het verschil zit hem in het rijzingsproces. Laat je het deeg alleen op een warme plek rijzen dan wordt het inderdaad zuur.

Hoe maak je nou een zuurdesem brood?

Wil je zuurdesembrood gaan bakken dan  is dit best een tijdrovend klusje. Heb je hier geen tijd voor of geen zin in dan adviseer ik je brood te bakken met wijnsteenbakpoeder als rijsmiddel. Gist als rijsmiddel is en veelgebruikt product echter onze darmen reageren hier dikwijls niet zo goed op. Ook de schimmel candida doet het lekker op gist.

Om zuurdesembrood te gaan bakken start je met het maken van je eigen desemstarter. Meer dan water en meel heb je hier niet voor nodig. O ja een glazen pot om het in te doen dan.

Ik maak mijn starter van roggemeel maar dit kan in principe van elk meel. Je weegt 50 gram roggemeel af en je voegt hierbij 50 gram water. Dit meng je goed door elkaar heen en doet dit in een glazen pot met deksel. Je zet dit voor 24 uur weg op kamertemperatuur. De volgende dag meng je weer 50 gram roggemeel met 50 gr water. Dit papje voeg je toe aan het andere mengsel wat je al had van de vorige dag. Dit proces herhaal je 5 dagen. Als het mengsel licht bubbelt en friszurig ruikt is het klaar voor gebruik.

 

 

 

Je hebt nodig voor 1 brood:

450 gr volkoren speltmeel
275 ml water
150 gr starter
1 tl zout

Meng de ingrediënten met elkaar. Zorg ervoor dat je wel genoeg starter overhoud om deze te kunnen blijven voeden. Anders moet je weer opnieuw een starter maken. Zelf probeer ik ruim 100 gr starter over te houden. Deze kan ik dan blijven voeden voor de volgende ronde. Ook maak ik meerdere broden tegelijk dus ik voed mijn starter dagelijks met 100 gr meel en water.

Kneed het mengsel 10 minuten(ja daar krijg je spierballen van) tot een mooie gladde bol. Leg het mengsel in een schaal en dek het af met een natte theedoek. Zet het daarna koel weg. Een nachtje in de koelkast of een andere koel plek. Op deze manier wordt je brood niet zuur. De volgende ochtend pak je mengsel opnieuw en sla je even de lucht eruit voor zover dit erin mocht zitten. Leg het deeg dan in een bakvorm waar je het ook in wilt afbakken. Zet het mengsel nog een aantal uren wel in de warmte. Het zal hierdoor gaan rijzen. Zelf zet ik mijn broodjes op de kachel in de wintermaanden.

 

Na een aantal uren in de warmte bak je het brood in 35 minuten af in een voorverwarmde oven  op 225 graden. Het brood laat ik afkoelen in een droge theedoek zodat de korst niet te hard wordt.

 

 

Eet smakelijk!

Like&deel dit bericht