Gezonder eten in het nieuwe jaar? Maar wat is dan gezond?

Wil jij gezonder gaan leven in 2019? Misschien wil je graag minder stress, minder alcohol drinken of gezonder gaan eten zodat die overtollige kilo’s verdwijnen. Maar wat is tegenwoordig gezond? Er zijn veel tegenstrijdigheden over wat er nu wel of juist niet gegeten zou moeten worden. Door overheidsinstanties worden koolhydraten nog altijd gepromoot en worden vetten als slecht bestempeld. Gelukkig is er al enige tijd wetenschappelijk bewijs dat een teveel aan snelle koolhydraten bijdraagt aan hart- en vaatziektes, diabetes type 2, hoog cholesterol, overgewicht en hoge bloeddruk en dat vetten geen slechte invloed hebben. Hopelijk gaat het voedingscentrum dit binnenkort ook inzien en de adviezen bijstellen. Tot op heden moeten we het doen met tegenstrijdigheden die het er voor de consument niet makkelijker op maken.

Toch is het allemaal niet zo moeilijk. Door te kijken  naar welk voedsel waar wij als mens miljoenen jaren op hebben geëvalueerd en waar onze genen op afgestemd zijn. Door de introductie van de landbouw 10.000 jaar geleden, de industriële (tweehonderd jaar) en de fastfoodrevolutie de afgelopen 50 jaar zijn we steeds verder van ons genenpakketje afgedreven. Onze genen hebben zich amper aangepast sinds de oertijd terwijl ons voedsel drastisch veranderd is. Daar waar onze omgeving veranderd is, zijn onze genen nauwelijks in deze verandering meegegaan.

Welvaartsziekten zijn het gevolg van onze omgeving (waaronder onze voeding) en niet van “zieke” genen.

Nu hoeven we gelukkig niet meer terug  naar de oertijd om als jager en verzamelaar ons eten te vergaren. Gezond eten kun je ook gewoon in de biologische winkel of supermarkt  kopen. Als je weet welk voedsel je lichaam dient dan is het allemaal niet zo moeilijk. Dan hoeven we geen calorieën te tellen of met allerlei apps in de weer om alles te registreren wat we naar binnen werken.

Hieronder kun je zien welk voedsel past binnen een gezonde levensstijl. Als je op deze manier eet zal je merken dat overgewicht vanzelf verdwijnt en welvaartsziektes minder snel de kop opsteken. Wel is het belangrijk dat er puur en onbewerkt gegeten wordt en dat kant-en klaar voedsel vermeden wordt.  Dus onbewerkt vlees waar je zelf met de peper en zoutmolen overheen moet, verse groentes van de groenteafdeling en het terugdringen van ontstekingsbevorderende factoren zoals: teveel omega 6 in onze voeding en het te vaak in actie laten komen van ons insuline hormoon. (tussendoortjes en teveel suikerrijk voedsel)

Of je cold turkey overstapt op dit voedingspatroon of dit stapje voor stapje doet is aan jou. Dat kun je zelf uitmaken wat het best werkt bij jou.

 

Like&deel dit bericht