Ketogeen dieet, waarom het niet altijd effectief is.

Het ketogeen dieet; misschien heb je er al wel eens van gehoord, misschien ook niet. Voor diegene die er nog iet mee bekend zijn het ketodieet of ketogeen is  een dieet waarbij je heel weinig koolhydraten eet en veel vetten. Dit in combinatie met een gemiddelde hoeveelheid eiwitten.

In de jaren 70 werd het mede bekend onder de naam Atkins.
Zoals de meeste diëten draait het in eerste plaats om afvallen.  Maar daarbij zou het keto dieet ook veel gezondheidsvoordelen bieden. Het wordt onder andere ook veel gebruikt om mensen van diabetes 2 af te helpen.

Het keto-dieet is erop gericht om vetten aan te spreken als energie voor je lichaam in plaats van koolhydraten.  Als je koolhydraten eet (brood, pasta’s, rijst, koekjes, gezoete toetjes en andere zoetigheid) zet je lichaam die om in glucose. Deze glucose wordt door het hormoon insuline naar de cellen gebracht. Hebben de cellen genoeg dan wordt een overschot opgeslagen in je vetcellen. Zo ontstaat overgewicht. Helaas wordt deze energieopslag in vetcellen bij veel mensen nauwelijks aangesproken door de continue aanvoer van koolhydraten. Dit maakt afvallen lastig

Wanneer je stopt met het eten van koolhydraten of deze aanzienlijk verminderd moet het lichaam wel overstappen op het verbranden van vetten. Je lichaam heeft namelijk 24 uur per dag glucose nodig om je in leven te houden. Vooral je hersenen kunnen niet zonder glucose. Om je hersenen te beschermen gaat de lever over tot het vormen van ketonen. Dit proces start na ongeveer een dag of 3. Als je lichaam zijn energievoorraad uit vetten haalt noemen we dat in ketose zijn. Dit proces werkt echter niet bij iedereen even goed. Vaak heeft het lichaam zeker zes weken nodig om zich volledig aan te passen.

Zoals ik net al aangaf werkt dit dieet niet bij iedereen even goed. De resultaten zijn vooral onder mannen gedaan en deze hebben nu eenmaal een andere hormoonhuishouding als vrouwen. Vrouwen hebben hogere oestrogeenspiegels daar waar mannen een hoger testosteron hebben. Hoge oestrogeenspiegels werkt afvallen tegen. Dit gegeven maakt dat sommige vrouwen soms amper resultaat hebben bij dit dieet.

Ik zal er niet omheen draaien, ja ik ben ook  een voorstander ben van het fors verminderen van koolhydraten in je voeding! Ook juich ik keto toe als het gaat om diabetes 2 om te keren. Veel mensen gaan zich echt veel beter voelen wanneer zij minder koolhydraten gaan eten. Mijn voedingsadviezen bij mijn programma’s Fit en slank en Fit en vitaal, zijn hier dan ook op gebaseerd.

Het allergrootste voordeel hiervan is dat we een veel stabielere bloedsuikerspiegel creëren waardoor  ons lichaam veel minder insuline hoeft aan te maken. Dit voorkomt hiermee diabetes 2 en overgewicht. Het heeft een positieve impact op je algehele gezondheid en heeft het veel voordelen bij veel welvaart gerelateerde aandoeningen.

Toch zijn er nog wel wat aandachtspunten bij dit dieet waar je beter wel rekening mee kunt houden.

1) Houdt je schildklier actief

Een optimaal werkende schildklier zorgt voor een goede stofwisseling. Wanneer deze omlaag gaat, wordt afvallen al een stuk lastiger. Voeding heeft grote impact op je schildklier en het actieve schildklierhormoon T3. Vooral extreem laag in calorieën en koolhydraat arm eten is funest voor een goede schildklierwerking. Dit proces gaat vooral op als je minder dan 50 gr koolhydraten per dag eet.  Tevens werkt een hoog oestrogeen afvallen tegen. Te veel oestrogeen in het lichaam kan namelijk  het actieve schildklierhormoon T3 verlagen. Hiermee gaat de stofwisseling omlaag. Oestrogenen moeten ook worden afgebroken in je darmen en  lever. Later hierover meer.

2) verzuring in het lichaam

Bij het ketogeen dieet verhoog je de vetinname en vaak ook de eiwitinname. Veel ketodieten bestaan dan ook voor een groot deel uit vlees, vis eieren en zuivel. Dit zijn allemaal dierlijke producten die zuurvormend zijn voor je lichaam. Vooral eiwitten zijn sterk zuurvormend en lastig te verteren. Ze geven zure restafval in de cellen die zich vervolgens ophoopt in je lichaam om zich daar voorgoed te vestigen. Een verzuurd lichaam geeft op den duur altijd klachten. Tevens kan een ophoping van toxische stoffen de reden zijn van hardnekkig overgewicht.

Hoe alkalischer je bent hoe minder basis er is voor ziektes.

3) Let op je vezelinname

Als een groot deel van je maaltijd bestaat uit dierlijke producten zoals: vlees, vis, eieren of zuivel dan is er weinig ruimte voor plantaardige producten en dus ook voor weinig vezels.

Vezels komen namelijk niet voor in dierlijke producten. De meeste ketodieten bevatten doorgaans dan ook veel te weinig vezels. Om gezonde darmen te houden hebben we tussen de 30 en 40 gram vezels per dag nodig. Deze vezels zal je dus uit koolhydraten zoals groente en fruit moeten halen. Maar veel mensen zitten zo extreem laag in hun koolhydraten per dag dat ze zelfs fruit en groentes hiervoor laten staan.  Hiermee zet je echt je gezondheid op het spel omwille van snel gewichtsverlies. Groente en fruit ben je echt nodig om gezond te blijven. Wees er niet bang voor en eet ze!

Leer onderscheid maken tussen koolhydraten die je echt weg kunt laten en koolhydraten die je lichaam nodig heeft. Koolhydraatarm betekent dus niet leven op eieren en avocado’s maar koolhydraten die je nodig bent  om gezond te blijven. Vrouwen die te veel vezels en koolhydraten schrappen gaan zich vroeg of laat echt beroerd voelen.

Mocht je nog niet overtuigd zijn dan is er nog een goede reden om meer vezels uit groenten te eten. Zoals hierboven al vermeld heeft een teveel aan oestrogeen een negatieve werking op je schildklier. Oestrogenen worden in je darmen omgezet in een gunstige variant. We hebben meerdere vormen oestrogeen. Het 2 oh oestrogeen is het normale type oestrogeen wat een vrouw hoort te hebben. Het 4 oh type geeft al klachten zoals gespannen borsten tijdens je menstruatie terwijl het 16 oh type oestrogeen onrustige uitstrijkjes oplevert. Iets waar je als vrouw graag ver van wegblijft. Het ongunstige 16 oh type oestrogeen wordt in de darm omgezet in het gunstige 2 oh oestrogeen door middel van jawel vezels!!

 Te weinig vezels betekent dus ook geen goede afbraak van oestrogeen en dat er veel ongunstig oestrogeen in het lichaam achter kan blijven. Met alle risico’s van dien.

 4) zorg voor een goede darmflora

Het risico op te weinig vezels bij een ketodieet zorgt tevens voor een ongunstige darmflora. Darmbacteriën leven op koolhydraten. En juist die van groenten zijn heilzaam voor een goede balans tussen goede en slechte bacteriën. Je immuunsysteem wordt voor 70% beïnvloedt door darmbacteriën. Een goed werkend immuunsysteem kan dus niet zonder een goede samenstelling van deze inwendige beestenboel. Ook kan een disbalans in je darmflora de reden zijn dat je zwaarder bent geworden. Door het lichaam te dwingen zijn vetreserves af te staan zal je wellicht afvallen maar dit zal slechts van korte duur zijn. Uit onderzoeken is gebleken dat onze microbioom verantwoordelijk is of we slank blijven of dat we zwaarder worden.

 5) Alles in het lichaam draait om de verdeling van glucose

Zoals ik hierboven al aangaf heeft  je lichaam heeft  24 uur per dag glucose nodig om je in leven te houden. Vooral je hersenen kunnen niet zonder glucose. Glucose moet verdeeld worden tussen je hersenen, immuunsysteem en je spieren. Heb je veel stress dan gaat er veel glucose naar de hersenen. Wanneer je kampt met een auto-immuunziekte dan gaat er veel glucose naar het immuunsysteem. Het gaat hier te ver om hier diep op in te gaan (binnenkort zal ik daar een blog over schrijven) maar wanneer de glucosekraan dichtgedraaid wordt is het voor mensen met immuniteitsproblemen niet verstandig om een ketogeen dieet te volgen.

Streng lijnen is de oorlog verklaren aan je hormoonhuishouding en die strijd win je nooit!

Bedenk dat streng diëten altijd stressvol is voor je lichaam. Je kondigt de oorlog aan met je hormoonhuishouding en je hersenen denken dat de hongersnood is aangebroken. Vandaar dat ketogeen dieet niet voor iedereen geschikt is. Ook voor dit dieet geldt: geen mens is hetzelfde. Er is dus ook geen wonderdieet die voor iedereen hetzelfde uitpakt. Het blijft een kwestie van aanvoelen of jij je er goed bij voelt. Met de bovenstaande punten meegenomen moet dat goedkomen.

Like&deel dit bericht