23 november 2016

Hormoonfactor

De Hormoonfactor

hormonen-aan-de-basis

Wat hebben hormonen en gezondheid dan met elkaar te maken?
Veel mensen leggen geen verband tussen klachten die ze hebben en hun hormonen. Bij vrijwel alle gezondheidsklachten, ziektes en verouderingsverschijnselen spelen hormonen een rol. Een gezonde hormoonbalans is de basis voor een gezond lichaam. Hormonen zijn daarmee echte verkeersregelaars die in feite alles bepalen. Ze zijn echter zeer gevoelig voor omgevingsfactoren.  Door verkeerde voeding, te weinig/verkeerde beweging en te veel stress kan je hormoonhuishouding snel ontregelt raken.

Als hormonen uit balans raken kunnen er allerlei klachten optreden zoals:

– overgewicht
– diabetes ll
– hormonale migraine
– bijnieruitputting
– slaapproblemen
– trage schildklierwerking
– menstruatiepijn
– PCOS
– overgangsklachten
– PMS
– huidproblemen.

….. Zomaar een greep uit de vele klachten die door hormonen veroorzaakt kunnen worden.

Deze klachten kunnen met leefstijlcoaching verholpen of worden afgezwakt. Door de specifieke hormonen die bij de klacht betrokken zijn te activeren of af te remmen met voeding of leefstijlcoaching pak je het probleem bij de wortel aan. Dit maakt dat de resultaten van mijn aanpak duurzaam zijn. Binnen de praktijk werk ik vanuit de Hormoonfactor. Dit is een succesvolle formule welke is ontwikkelt door ir Ralph Moorman. De aanpak volgens de Hormoonfactor is zeer succesvol gebleken om deze klachten te verminderen of zelfs te laten verdwijnen.

Samen op zoek naar de echte oorzaak, deze zijn vaak terug te vinden in de manier waarop jij je leven leidt. 

Voeding

Vraag jij je wel eens af:

  • Wat is gezond eten nu precies?
  • Hoe kan ik op een gezonde manier afvallen?
  • Welke voeding is goed voor mij wanneer ik diabetes type 2 of een verhoogd cholesterol heb?
  • Hoe krijg ik meer energie?

Een volwaardige voeding is natuurlijk de basis. Het woord orthomoleculair betekent ‘de juiste bouwstenen van het leven’. Daar gaat het in de hedendaagse voedingsindustrie vaak mis. Industriële voeding staat bol van chemicaliën die jou lichaam en je hormoonbalans niet dienen. Deze voeding bevat amper voedingsstoffen en veel bewerkingen die je lichaam niet herkent. Dit veel levert veel stress op voor je lichaam om dit te verwerken.

Wil jij jouw hormonen in balans brengen dan is het essentieel dat je overstapt op puur en onbewerkt eten. Dit betekent in de praktijk vers (het liefst biologisch) en zonder pakjes en zakjes. Door weer terug te gaan naar voeding die past bij ons lichaam zoals: verse groente, fruit, noten, zaden, knollen, vis, vlees en gevogelte zal het lichaam worden voorzien van voldoende bouwstoffen, vitaminen en mineralen. Zodra het lichaam van binnen optimaal wordt gevoed zal dit merkbaar zijn aan de buitenkant. U verliest overtollig gewicht, krijgt meer energie, betere huid etcetera.

Ik ben geen diëtiste (die volgens de schijf van vijf werkt), maar gediplomeerd deskundige op het gebied van orthomoleculaire voedingsleer en hormonen.

Beweging

Voldoende en de juiste beweging is essentieel voor een goede gezondheid. Onze hormoonhuishouding heeft niet alleen invloed op onze stofwisseling, groei, geslachtsorganen en het functioneren van het zenuwstelsel maar ook regelt het of u vet op slaat of vet verbrand.
Door de juiste training kun je specifieke hormonen activeren of juist remmen:

– zo zorgt krachttraining voor meer spiermassa en bevorderd het de vetverbranding
– door voldoende beweging krijg je een betere stofwisseling, meer energie en een betere conditie
– yoga en mindfulness zorgen voor meer mentale rust.

Lange en zware trainingen zijn slecht voor je figuur!  Veel mensen denken nog altijd: hoe meer ik train hoe beter maar het tegenovergesteld is waar. Door lang te trainen verstoor je de hormonen die jou slank moeten houden.

Mindset

We leven in een stressvolle en jachtige maatschappij en hebben veel ballen hoog te houden. Drukke banen, hectisch gezinsleven en sociale contacten die ervoor zorgen dat het cortisolhormoon chronisch verhoogd is. Veel mensen ervaren hierdoor veel stress. Chronische verhoogde cortisolwaarden kunnen op den duur bijnieruitputting veroorzaken met burn-out achtige symptomen. Iets wat je liever niet wilt.

Door het vele moeten zien we niet (meer) wat we eigenlijk willen. We maken van willen meestal moeten. Maar van wie moet je dat…? Bang voor afwijzing of vernedering? Je gaat je eigen verlangens onderdrukken en dingen doen die je eigenlijk niet wilt. Wat roept bij jou de meeste weerstand tegen verandering op?

Om een levensstijl te veranderen zal je moeten kijken naar je eigen gedrag, gedachten en het handelen wat daar uit voortvloeit. Vaak weet je prima wat je niet meer wilt maar wat je wel wilt lijkt onbereikbaar. Hiervoor zal je moeten veranderen. Je oude patroon heeft je immers gebracht daar waar je niet wilt zijn. Door op zoek te gaan naar wat je wel wilt, waar je blij van wordt en wat jij nodig hebt zal je stapjes kunnen maken naar een nieuwe weg die vrijheid heet.

Samen kunnen we werken aan stress beperking en verandering van mindset. Indien nodig zal ik u doorverwijzen naar een specialist.

Naast psychische stress kunnen verkeerde voeding en de verkeerde manier van sporten ook stress voor je lichaam betekenen.

Gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekte

Het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat een gezonde lifestyle veel gezondheidsklachten kan voorkomen en verbeteren. Welvaartsziekten zijn in feite ouderdomsziekten die zich op steeds jongere leeftijd manifesteren. Gezond leven is geen garantie voor een langer leven, echter wel een bescherming tegen het vroegtijdig optreden van welvaartsziekten. Door een goede lifestyle leef je meer jaren in goede gezondheid.

Veel huidige diëten, trainingsmethoden en een stressvolle levensstijl brengen jouw hormonen nog verder uit balans.

Maar wat is en doet een trainer hormoonfactor nu eigenlijk? Een trainer hormoonfactor gaat uit van hormonen als basis van gezond leven.

Vaak worden deze gezondheidsklachten met medicatie behandelt, echter de oorzaak wordt hiermee niet opgelost. Door de hormoonfactor aanpak zullen vele vage klachten tot het verleden behoren en zal uw hormoonbalans weer hersteld worden. Een trainer hormoonfactor kijkt namelijk vanuit het hormonale systeem naar klachten, begrijpt deze en kan op basis daarvan mijn kennis inzetten om gezondheidsadviezen te geven. Een trainer hormoonfactor leert de cliënt hoe deze met kleine aanpassingen in zijn/haar levensstijl grote verschillen kan maken. Dit vraagt van de cliënt echter wel bewustwording, het nemen van verantwoordelijkheid en het doorvoeren van de nodige aanpassingen in zijn of haar levensstijl.

Je kunt beter samenwerken met je hormonen want van je hormonen win je het nooit!