Stress: Maak je niet dik

We leven in een stressvolle en jachtige maatschappij. Veel mensen ervaren hierdoor dagelijks veel stress. Cortisol is een stresshormoon, net als adrenaline en wordt door de bijnieren geproduceerd als je stress hebt. Van oudsher betekent dit dat er gevaar dreigt omdat er bv een tijger voor je neus staat en dat je op de vlucht moet of waartegen je moet vechten. Daarom wordt dit hormoon ook wel het fight/flight hormoon genoemd. Nu komt het gelukkig niet zo heel vaak voor dat je oog in oog komt te staan met een tijger maar toch is ons stresshormoon vandaag de dag hoger als ooit tevoren. We worden dagelijks blootgesteld aan drukke banen, hectisch gezinsleven, relatiestress, onbetaalde rekeningen en sociale contacten. We hebben veel ballen hoog te houden. Cortisol zorgt ervoor dat er energie vrijkomt door ons bloedsuiker te verhogen om de reactie op stress goed te kunnen uitvoeren. Wanneer dit te vaak gebeurt krijgen de bijnieren het zwaar te verduren. Chronische verhoogde cortisolwaarden zijn uitzonderlijk slecht voor je gezondheid. Naast dat cortisol je bloedsuiker verhoogd en daarmee verantwoordelijk is voor verstoorde bloedsuikerspiegels, overgewicht en diabetes, verhoogd het ook het risico op hart en bloedvaatziektes, verhoogde cholesterolwaardes en zal uiteindelijk lijden tot een bijnieruitputting. Bedenk goed dat wanneer het stressniveau omhoog gaat dat alle andere organen minder belangrijk zijn. Alle energie is nodig om de stress het hoofd te kunnen bieden. Je stofwisseling vertraagd, en je geslachtsorganen zijn minder actief.

Cortisol is ook een belangrijke ontstekingsremmer in het lichaam. Bij chronische stress kan de bijnier uitgeput raken waardoor het onvoldoende cortisol kan aanmaken. Hierdoor ontstaan er ontstekingen en vage klachten en zal uiteindelijk eindigen in een bijnieruitputting met burn out achtige symptomen. Nooit verkouden of ziek zijn kan dus ook een negatieve keerzijde hebben. Door een hoog cortisolgehalte wordt dit voorkomen. Denk maar even terug aan die tijger. Wanneer je niet kunt vluchten zul je moeten vechten en cortisol beschermt je tegen eventuele verwondingen die je hieraan kunt oplopen. Vaak als mensen op vakantie gaan komen ze tot rust en hierdoor dalen de cortisolwaarden met als gevolg dat je getrakteerd wordt op een griep of verkoudheid tijdens je vakantie.

Ondertussen weten we ook dat ademhalingstechnieken, yoga of meditatie kan leiden tot stressreductie. Door veel mensen worden deze technieken als soft, zweverig en onbewezen beschouwd. Toch is het wetenschappelijk bewezen dat deze technieken wel degelijk werken. Het blijkt zelfs dat meditatie bij mensen die aan hart en vaatziektes lijden, het overlijdensrisico maar liefst 43% doet dalen. Zo soft is het dus nog niet en kan voor veel mensen met een hoog stressniveau een belangrijk middel zijn om stress te verminderen en daardoor een bijdrage zijn aan een gezonder en gelukkiger leven.