Tel jij nog calorieën? Niet meer doen!

In veel diëten worden nog altijd calorieën geteld. Het is inderdaad waar dat als je wilt afvallen je minder calorieën binnen moet krijgen dan je verbrandt. Veel mensen stappen daarom over op een crashdieet om zo snel van de overtollige kilo’s af te komen. Helaas werkt het lichaam iets complexer en gaat het bovenstaande niet helemaal op.

De meeste diëten houden echter geen rekening met je hormoonhuishouding. Je hormonen bepalen of je vet opslaat of vet verbrandt. Ze bepalen de snelheid van je stofwisseling, je humeur en tal van andere zaken in je lichaam. Zo is een schommelende bloedsuikerspiegel en insuline met elkaar verbonden. Insuline is het vetopslag hormoon. Stress, althans een teveel hiervan geeft ook bloedsuikerschommelingen. Overigens gooit stress je hele hormoonhuishouding op zijn kop. Een overmaat aan oestrogenen zorgt voor meer vetopslag op de bovenbenen. Zo zie je maar dat hormonen veel processen regelen als het op gezondheid aankomt.

Terug naar calorieën en hormonen. Om af te vallen moeten we dus minder calorieën binnen krijgen dan we verbranden. Om die reden gaan veel mensen druk in de weer om deze te tellen. Echter de aard van de calorie wordt hier niet in meegenomen. 300 calorieën uit koekjes zou het zelfde effect geven als 300 calorieën uit broccoli. Immers een calorie is een calorie. Ja een kilo veren is even zwaar als een kilo spijkers. Het volume verschilt echter nog wel een beetje. Dit geldt dus ook in het lichaam. 300 calorieën uit broccoli hebben een totaal andere werking dan 300 calorieën uit koekjes. Waar broccoli vitaminen en mineralen bevat, bevatten koekjes een hoop suiker en transvetten die erg schadelijk zijn voor de gezondheid.

Voeding is informatie voor je cellen. Het vertelt je lichaam wat er mee gedaan moet worden.

Wanneer je weinig calorieën wilt consumeren is het een uitdaging om geen tekorten aan voedingsstoffen op te lopen. Deze tekorten geven op hun beurt weer velerlei ontregelingen binnen het lichaam. Ook de schildklier vindt een te lage calorie inname niet zo prettig. Deze denkt dat de hongerwinter is aangebroken en zal daarom een tandje lager gaan draaien. Immers als er weinig brandstof binnenkomt moet daar zuinig mee om worden gegaan. Met het gevolg dat wanneer mensen lange tijd te weinig calorieën binnenkrijgen, ze ook niet meer afvallen op weinig calorieën.

Dus wil je minder calorieën eten zorg dan voor veel groenten, eiwitten en het juiste vet. Dit om de balans erin te houden. Wie gezond, gevarieerd en uitgebalanceerd eet krijgt doorgaan niet snel teveel calorieën binnen.