Hormonen uit balans? Deze tips zorgen dagelijks voor minder klachten

hormonen en overgang

Hormonen uit balans?

Je doet naar jouw weten  alles goed. Je eet gezond, slaapt goed en beweegt voldoende. Maar toch voel je je niet vitaal.  De reden dat veel vrouwen zich niet vitaal voelen, hangt bijna altijd samen met hun hormoonbalans. Als onze hormonen uit balans zijn dan gaat er vroeg of laat ergens iets mis en zijn klachten het gevolg.

Dat vrouwen vaker problemen hebben met hun hormoonhuishouding is logisch. Deze zit bij vrouwen veel gecompliceerder in elkaar als bij mannen.
Bij vrouwen spelen de hormonen oestrogeen en progesteron een belangrijke rol. Deze twee moeten met elkaar in balans zijn. Is dit niet het geval dan ontstaan de meeste typische vrouwenkwaaltjes. Om die reden krijgen dan ook veel vrouwen met overgangsklachten te maken.

Bij mannen overheerst voornamelijk testosteron. Deze stijgt tijdens de puberteit om vervolgens gedurende de levensjaren te dalen.

Wanneer je hormonen uit balans zijn uit zich dat op verschillende manieren. Je krijgt last van stemmingswisselingen, je voelt je de ene dag helemaal top terwijl je de volgende dag depri op de bank zit. Je voelt je opgejaagd door de hectiek van onze maatschappij, gewichtsverlies lijkt onmogelijk geworden en je libido zakt naar een nulpunt. Allemaal zaken waar je als vrouw nou niet vrolijk van wordt.

Hoe breng jij jouw hormonen in balans? 

Wellicht kamp jij ook met klachten die je slecht kan verklaren. Misschien heb je al wel van alles geprobeerd. Van het slikken van vrachtladingen supplementen tot het volgen van talloze diëten. En nu vraag je jezelf misschien af: misschien zijn het mijn hormonen? Nou grote kans dat dit inderdaad zo is. 

Maar wat nou als je hormonen echt uit balans zijn? Dan vraag je je misschien af: hoe breng je als vrouw nou je hormonen weer in balans? 
Ik deel deze 10 tips met jouw zodat je meer inzicht krijgt in je hormoonbalans.

hormoonverstoorders

Een schommelde bloedsuikerspiegel brengt je hormonen uit balans

Zorg dat je bloedsuikerspiegel niet teveel schommelt. Suiker zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel uit balans raakt. Je bloedsuikerspiegel is voor je lichaam een belangrijke graadmeter voor veel lichaamsprocessen. Je bloedsuiker knalt omhoog als je veel zoetigheid eet en bij een te snelle stijging zakt deze ook pijlsnel weer. Met vermoeidheid en dips als gevolg. Denk maar eens aan het fenomeen dat je een half uurtje na je warme maaltijd zin hebt in iets lekkers. Dat is geen honger maar het signaal van een bloedsuiker die te snel daalt als gevolg van een stijging uit de maaltijd.

Wanneer dit te vaak gebeurt raakt je bloedsuiker uit balans en daarmee  raken ook andere hormonen uit balans. Niet alleen insuline maar eigenlijk alle hormonen worden beïnvloed wanneer je bloedsuiker teveel schommelt. Met een stabiele bloedsuikerspiegel zal je minder insuline aanmaken. Dit is vooral heel wenselijk als je wilt afvallen. Aanmaak van teveel en te vaak insuline zorgt ervoor dat je lichaam geen vet kan verbranden en zal veel lichaamsprocessen verstoren. Ga voor maximaal 3 eetmomenten per dag en kies voor voeding die je bloedsuiker niet teveel verstoren. 

Breng je hormonen in balans met puur en onbewerkte voeding

Eet puur en onbewerkt!!! Dit is mijn allerbelangrijkste vuistregel als het over voeding gaat. De natuur heeft ons echt niet geschapen om kant- en klaar maaltijd met toegevoegd zout, suiker en chemicaliën te eten. Ons lichaam kent dit helemaal niet vanuit zijn natuurlijke oorsprong en heeft geen idee wat het ermee aan moet. Ons lichaam is afgestemd op natuurvoeding van onze verre voorouders. En hiervoor hoef je echt niet terug naar de prehistorie. Ik zeg altijd maar: eet zoals je oma of je overgroot oma dat deed. Die had geen pakje of zakje waar je alleen water of wat groente aan toe hoefde te voegen. Ook in haar tijd was alles onbewerkt en zonder toevoegingen.

Dit proces is pas op gang gekomen toen we als vrouw meer buitenshuis gingen werken en we het wel gemakkelijk vonden dat we in een mum van tijd een maaltijd op tafel hadden staan. De voedingsindustrie weet dit maar al te goed en is hier handig op ingesprongen. Het resultaat hiervan is dat velen van ons niet meer kunnen koken, althans niet zoals je oma dat vroeger deed. Ik kan me nog herinneren dat mijn moeder uren een kip met bot en al liet trekken om hier kippensoep van te maken.  

Onze genen zijn nog vrijwel hetzelfde als in de prehistorie. Onze genen zijn de basis onder ons hormonale systeem, dus hoe verder je qua levensstijl van de natuur gaat staan hoe meer onze hormonen uit balans raken. Lichaamsvreemd voedsel bevat nagenoeg geen voedingswaarde (behalve veel calorieën dan) en zal zo snel mogelijk verwijderd worden.  Dit zorgt ervoor dat je geen voedingsstoffen binnenkrijgt wat je systeem hard nodig heeft om zijn functies goed te doen. Dit geeft onherroepelijk voedingstekorten met dramatische gevolgen.

Hormonen raken uit balans als je voeding eet die niet bij je past

Eet voeding die bij je past. Niet alles wat we eten kunnen we goed verteren, opnemen, verdragen en uitscheiden. Steeds meer mensen hebben moeite om gluten te verteren of worden in de loop der jaren lactose intolerant. Ook ik heb daar last van. Ik doe het erg slecht op gluten. Ik krijg onherroepelijk een opgeblazen buik, voel me lusteloos en krijg last van brijige ontlasting.

Het probleem is niet alleen de gluten want dat eten we al tientallen jaren, echter het percentage gluten wat zich in granen bevindt is de laatste jaren schrikbarend gestegen. Daarbij komt ook nog eens dat we er veel te veel van zijn gaan eten. Van brood tot koekjes en van pasta’s tot couscous. Ook eten we steeds meer zuivel waar het melksuiker lactose in zit. Als zuigeling komt het enzym lactase prima van pas. Echter wanneer je je zuigelingenperiode achter je hebt liggen heeft het drinken van melk niet zo heel veel nut. Calcium kunnen we beter uit andere bronnen halen omdat dit beter wordt opgenomen in je lichaam.

Daarnaast kan je gevoelig zijn voor saponinen. Dat zijn zeepachtige stoffen. Ze komen het meest voor in soja, erwten, spinazie, quinoa, tomaten, knoflook en aardappelen. Deze stoffen kunnen een irriterende werking hebben op je darmen. Voedingsstoffen met een positief effect noemen we nutriënten. Voedingsstoffen met een negatief effect noemen we antinutriënten. Of een voedingsstof bij jou klachten geeft is heel persoonlijk. Er zijn mensen die nergens last van hebben maar mocht je regelmatig darmklachten hebben wees dan voorzichtig met bovenstaande stoffen.  

Groentes bevatten voedingsstoffen die noodzakelijk zijn om hormonen af te breken.

Eet voldoende (groene ) groentes! Eigenlijk weten we het allemaal. Groentes zijn gezond. Ze bevatten veel voedingsstoffen, vezels, vitamines en  mineralen. Toch eten we er veel te weinig van. Dat komt al door onze broodcultuur. We eten doorgaans twee broodmaaltijden en een warme maaltijd. En daarbij eten we alleen groente bij de warme maaltijd en als we geluk hebben wat rauwkost op een broodje. Zolang je kiest voor 2 broodmaaltijden is er minder ruimte voor groente. En dat is misschien al wel de makkelijkste tip voor als je meer groentes zou willen eten. Vervang een broodmaaltijd voor iets als soep, salade of een smoothie met groentes. 

Misschien als we het nut van meer groentes eten wat meer benadrukken, wordt het makkelijker om vanuit een vrije wil te kiezen voor meer groen op je bord. Groentes zijn voor je hormoonhuishouding namelijk van essentieel belang. Bladgroentes bevatten veel chlorofyl, een stofje wat de lever helpt met het ontgiften. Kruisbloemige koolsoorten bevatten stofjes die oestrogenen helpen af te breken. Dit voorkomt veel vrouwenkwaaltjes. Lees meer over oestrogeen en vrouwenkwaaltjes

De vezels die groentes rijk zijn hebben een gunstige uitwerking op je darmen. Mannen hebben 40 gram vezels nodig en vrouwen 30 gram per dag. Daar komen heel veel mensen niet aan met als gevolg darmproblemen en obstipatie. Groenten zijn een bron van voeding voor je darmflora. Je inwendige dierentuin zeg ik altijd maar. Je darmflora beïnvloedt voor 70% je immuunsysteem. Tevens draagt een gezonde darmflora bij aan een gezond gewicht. 

Groente werkt zeer alkaliserend en dat is goed voor een goede zuur/base balans in ons lichaam. Maar groente is ook een grote bron van kalium. Hoge bloeddruk is een veelvoorkomend probleem in ons land. We gaan dit meestal te lijf met bloeddrukverlagers waar soms best wat voor te zeggen is. Maar ooit al eens gedacht om meer groente aan je menu toe te voegen? Groentes werken ook bloeddruk verlagend. 

Zo zie je maar dat groentes voor tal van processen nuttig zijn en ook noodzakelijk is om gezond te blijven. Voor een gezonde hormoonhuishouding eet je het liefst 400 tot 500 gram per dag. Dit ga je niet redden in één maaltijd. Kies daarom ook altijd voor tenminste twee maaltijden waar groentes de boventoon voeren en als je het geen probleem vindt misschien wel 3 maaltijden. Je hormonen varen er wel blij, evenals je gezondheid. 

Van een disbalans in je darmen raken je hormonen uit balans

Je darmen spelen een grote rol in je hormoonbalans. Dit betekent dus dat je darmgezondheid invloed heeft op je hormonen. Zorg daarom voor een goede darmflora. Ik noemde het hierboven al even. Het belang van een evenwichtige darmflora. Je darmwand is aan de binnenkant bekleed met slijm waar zich talloze darmbacteriën in bevinden. Ik spreek daarom ook wel van een inwendige dierentuin. Maar onze bacteriën zijn van levensbelang. Ze beïnvloeden voor 70% je immuunsysteem. Als je je immuunsysteem wilt verbeteren dan zal je dus vooral aan je darmflora moeten werken. Darmbacteriën voeden zichzelf met vezels. Dus je darmflora versterken doe je door veel vezels, liefst uit groentes en fruit te eten en zo min mogelijk bewerkte rommel.

Bewerkte voeding heeft juist een averechtse werking. Hiermee voedt je de ongunstige bacteriën die van nature ook in je darmen zitten. Wanneer ongunstige bacteriën de overhand krijgen, kan dit een nadelige invloed op je gezondheid hebben. Er zijn zelfs onderzoeken waaruit blijkt dat als dikke muizen de darmflora krijgen toegediend van slanke muizen, deze ook slank werden. Omgekeerd was ook het geval. Slanke muizen kregen de bacteriën van dikke muizen en de slanke muizen werden na verloop van tijd ook dik. Deze onderzoeken hebben ook al plaatsgevonden in het AMC ziekenhuis. Hopelijk komt er in de toekomst meer aandacht over de relatie tussen darmbacteriën en overgewicht. 

Antibiotica staat erom bekend dat het naast de ongunstige bacteriën ook de gunstige darmbacteriën dood. Soms is een antibiotica kuur noodzakelijk, laten we redelijk blijven. Je doet er goed aan om te beseffen dat wanneer je dit nodig was, je darmflora ook weer herstelt met een probiotica kuur om zo het evenwicht weer te herstellen.  Uiteraard blijft gezonde voeding een voorwaarde om de bacteriën uit de probiotica te voeden met voldoende vezels. Immers een nieuw huisdier wat niets te eten krijgt gaat na verloop van tijd ook dood.

Je hormonen raken uit balans door chemische stoffen

Let op chemische (oestrogeenachtige ) stoffen ook wel xeno -oestrogenen genoemd. Via onze mond (voeding en  ademhaling) en huid nemen we dagelijks allerlei synthetische stoffen op. Te denken valt aan landbouwgif, schoonmaakmiddelen, weekmakers uit plastic, conserveringsmiddelen uit make -up en verzorgingsmiddelen en zware metalen (almagaanvullingen).

Al deze stoffen hebben een oestrogeenachtige werking. Met andere worden, ze hebben dezelfde werking in het lichaam als het lichaamseigen oestrogeen. Echter ziet ons lichaam dit als lichaamsvreemd en zal er alles aan doen om deze stoffen zo snel mogelijk te elimineren. Wanneer dit niet of niet voldoende lukt (omdat de lever misschien niet de juiste grondstoffen voor heeft) zal het opgeslagen worden op een voor het lichaam zo veilig mogelijke plek: je vetcellen. Een stapeling van deze synthetische stoffen geeft veel klachten. 

Helpen fyto-oestrogenen om je hormonen in balans te brengen?

Fyto-oestrogenen zijn groepen stoffen die van nature in planten voorkomen. Ze zitten bijvoorbeeld in tofu, sojabonen en lijnzaad. De structuur  van fyto-oestrogenen is gelijk aan het geslachtshormoon oestrogeen. Oestrogeen is een essentieel hormoon voor vrouwen en vruchtbaarheid. Omdat fyto-oestrogenen qua structuur lijken op oestrogeen kunnen ze communiceren met diens receptoren in het lichaam. Fyto-oestrogenen kunnen het effect van oestrogeen nabootsen of de receptor blokkeren. Door deze effecten kunnen fyto-oestrogenen allerlei gezondheidsvoordelen bieden, vooral voor vrouwen in de overgang. Het blijft een kwestie van uitproberen of dit ook voor jou een uitkomst is. Fyto-oestrogenen hebben ook een nadelige werking. Denk hierbij aan het bierbuikje bij de man. Hop uit bier heeft bij mannen een negatieve fyto-oestrogene werking.

Wat doet alcohol met je hormonen?

Van alcohol raken je hormonen uit balans. Beperk alcohol, zeker voor vrouwen!!!
Alcohol is eigenlijk niets anders dan ethanol met suiker. En dan ook nog afkomstig uit bedorven fruit. De lever heeft er zijn handen vol aan want dit extreem giftige goedje kan bij grote hoeveelheden zelfs dodelijk zijn. Daarom gaat de lever zo snel mogelijk de alcohol uit je lichaam verwijderen omdat dit op dat moment de meest prioriteit heeft. Andere processen waar de lever ook aan bijdraagt worden op een lager pitje gezet. Er ontstaan problemen met de bloedsuikerspiegel. Alcohol gedraagt zich namelijk als suiker in je bloed.

Daarnaast geeft het problemen in je hormoonhuishuishouding omdat hormonen niet meer afgebroken kunnen worden. Hierbij moet je denken aan: extra vetopslag, schildklierproblemen (schildklierhormonen worden omgezet in de lever) en een verstoring van de vrouwelijke geslachtshormonen. Alcohol werkt oestrogeen verhogend. 1 glas alcohol laat het hormoon oestrogeen met 30% stijgen. De meeste vrouwen kwaaltjes beginnen wanneer oestrogeen en progesteron niet in balans zijn met elkaar. Wil je toch af en toe genieten van een glaasje alcohol? Beperk het dan tot zo af en toe en zeker niet in grote hoeveelheden. 

Stress hormonen uit balans door koffie

Wie begint er de dag niet met een bakkie koffie? Voor veel mensen is dit de manier om een beetje wakker te worden. En dat is precies de werking waar je hormonen van gaan stuiteren. Koffie verhoogt je stresshormoon cortisol met als gevolg een hoger bloedsuiker. Door de stijging van je stress hormonen wordt je alert. Immers dat is de natuurlijke reactie op stress.

Evolutionair gezien herkent je lichaam dit alsof je moet vluchten voor een tijger en dan kan je maar beter goed wakker zijn. Wanneer je daarnaast ook nog een jachtig leven leidt (lees: dan heb je nog meer behoefte aan koffie aangezien het bovenstaande proces weer van voor af aan begint)  loop je het risico om je bijnieren die stresshormonen moeten produceren uit te putten. Wanneer dit te veel en te vaak gebeurt kan je stress systeem onvoldoende hormonen afgeven wat op zijn beurt ook weer klachten geeft.

Drink daarom niet meer dan één a twee kopjes koffie per dag en als je veel stress hebt zou het voor je hormonen nog veel beter zijn om de dag niet te starten met koffie aangezien je bijnieren het dan helemaal zwaar te verduren hebben. 

Je hormonen raken uit balans door roken

Roken is voor niemand goed maar voor de vrouwelijke hormonen rampzalig. De giftige stoffen uit sigaretten verhogen je stresshormonen. Daarnaast zal je lever de giftige stoffen moeten ontgiften en als dit proces niet optimaal verloopt zullen deze gifstoffen rechtstreeks in je lichaam opgenomen worden. Ik hoef je vast niet uit te leggen dat roken schadelijk is voor je gezondheid, dat weet iedereen. Maar roken kan ervoor zorgen dat je meer last krijgt van overgangsklachten. Opvliegers zijn het gevolg van verhoogde stresshormonen en bij mensen die roken zijn deze hormonen structureel verhoogd met als gevolg ook veel meer klachten.

Schrijnend vind ik het dat sigaretten dusdanig verslavend  werken dat juist wanneer vrouwen last hebben van stress er naar de sigaret wordt gegrepen. In de hoop dat dit het stukje ontspanning geeft waar ze op hopen terwijl feitelijk er alleen maar meer stress vrijkomt in het lichaam. Wanneer jij rookt doe je er goed aan om de juiste hulp te vinden die je kan helpen met stoppen wanneer dit niet lukt op eigen kracht. 

Moe, prikkelbaar, overgangsklachten of moeite met afvallen?

Komt dit doordat je hormonen uit balans zijn? Herken hormonale klachten en ontdek door welke hormonen dit veroorzaakt wordt. Als je wilt kun je checken hoe het met jouw hormoonbalans is gesteld. Ik kijk er naar uit om je de sleutel te geven om weer die fitte en vitale vrouw te worden waar je zo naar verlangt. 

hormoonbalans test