Afvallen lukt niet? Ontdek de oorzaak

 Lukt het je niet om  af te vallen?

Je doet naar jouw weten alles goed. Misschien heb je al hulp van buitenaf gekregen of een dieet gevolgd. Toch wil het maar niet lukken met die kilo’s die je er graag af wilt hebben. Je begint je af te vragen wat je mogelijk verkeerd doet of aan welke knop je zou moeten draaien zodat je wel tot succes komt.  Graag deel ik mijn tips met je waarom het zomaar kan zijn dat bij jou het afvallen niet gaat zoals je graag gehoopt had. 

Gezonde voeding maar rijk aan calorieën

Het lijkt misschien een open deur maar het consumeren van teveel calorieën is voor veel mensen zeker een reden dat afvallen niet lukt. Veel mensen gaan ongezonde voeding vervangen door gezonde maar wel calorierijke voeding zoals noten en avocado’s. Ook worden koekjes of brood vervangen door velerlei baksels op basis van amandelmeel of banaan. Op zich is dit heel gezond en niets mis mee maar als je wilt afvallen kan het zijn dat je wel heel gezond eet maar nog altijd teveel calorieën binnenkrijgt. Probeer zoveel mogelijk voor 3 volwaardige maaltijden te gaan zonder tussendoortjes. Dit is echt veel beter om de aanmaak van het insuline hormoon niet te vaak en te hoog in actie te laten komen. 

Afvallen lukt niet door te weinig/verkeerd sporten

Iedereen weet dat voldoende beweging noodzakelijk is om fit en vitaal te blijven.  Echter kan het zijn dat jouw vorm van bewegen niet helemaal past bij jouw omstandigheden. Wanneer je een stressvol leven hebt en in je vrije tijd ook nog gaat trainen voor een marathon of 80 km op een wielrennersfiets doorbrengt zul je je  lichaam niet aansporen om vet te verliezen. Vaak val je wel af maar dit zal eerder spiermassa zijn dan dat zwembandje om je middel.

Mensen die veel stress hebben doen er goed aan om zich te verdiepen in yoga of andere vormen van ademhalingstechnieken die je stresslevels niet nog meer de lucht in jagen.  Krachttraining is veel effectiever om blijvend slank te blijven. Ook bescherm je je botten tegen botontkalking doordat krachttraining je botdichtheid verbeterd. Te weinig of verkeerd sporten kan dus wel degelijk bijdragen aan het feit dat afvallen niet lukt.

Afvallen lukt niet door teveel stress

Hoe gezond je ook eet, een gezond voedingspatroon wint het nooit van een bak stress. Je lichaam staat bij stress in de actiestand. Dat wat je eet zal daarom niet goed verteren met spijsverteringsklachten als gevolg. Tevens verstoort stress veel processen in het lichaam zoals de bijnier en suikerstofwisseling. Hierdoor gaat het lichaam vet opslaan in plaats van vet afbreken. Je oerbrein zal bij stress het direct van je wilskracht overnemen en je aan chocolade en chips helpen. Dat is ook precies de reden waarom mensen bij stress terugvallen in oude gewoontes, simpelweg omdat je oerbrein dit niet toelaat.

Als je chronische stress hebt kun je lijnen wat je wilt, vaak zonder succes. Zorg liever voor voldoende ontspanning. Ga lekker wandelen, lees een goed boek of ga mediteren.

Hoe belangrijk is goed slapen als je wilt afvallen?

’s Nachts herstellen we. Ons lichaam herstelt tijdens je slaap. Je lever, je darmen, je lichaamscellen, waar ze overdag hard moeten werken herstellen ze tijdens je slaap. Als je die niet genoeg krijgt herstel je dus niet genoeg of minder goed. Dit uit zich op allerlei manieren. De volgende dag ben je moe, je krijgt meer zin om te snacken omdat je verzadigingshormoon ghreline minder goed werkt. Je cortisol (stress hormoon) gaat omhoog en hierop volgt de aanmaak van insuline. Insuline zorgt ervoor dat jij geen vet gaat verbranden maar juist vet gaat opslaan.

Slaap je niet voldoende dan onderdruk je je immuunsysteem met meer kans op griep en ziekte. Slaap je minder dan 8 uur per dag of draai je nachtdiensten in je werk? Grote kans dat je lagere melatoninespiegels in je lichaam hebt. Ga dus lekker op tijd naar bed en na 9.00 uur ’s avonds geen schermpjes meer.

Afvallen lukt niet door een hormonale disbalans

Veel mensen leggen geen verband tussen klachten die ze hebben en hun hormonen. Bij vrijwel alle gezondheidsklachten, ziektes en verouderingsverschijnselen spelen hormonen een rol. Een gezonde hormoonbalans is de basis voor een gezond lichaam. Hormonen zijn boodschappers van ons lichaam en hebben invloed op hoe we eruitzien, hoe gezond we zijn en hoe we ons voelen. Ze bepalen of je makkelijk spieren opbouwt en vet verbrandt of dat je dit vet juist hardnekkig vasthoudt.  Eigenlijk is er niets in je lichaam dat niet wordt aangestuurd door je hormonen. Hormonen zijn daarmee echte verkeersregelaars die in feite alles bepalen. 

Door verkeerde voeding en/of leefstijl kan je hormoonhuishouding snel ontregelt raken. Bij een teveel aan stress zullen stresshormonen vele systemen ontregelen. De stofwisseling gaat omlaag, spijsvertering loopt spaak, voortplanting heeft geen urgentie meer (weg libido) en het beetje wilskracht om voor gezonde voeding te kiezen is foetsie. Bloedsuiker problemen, hart- en vaatziekten en tal van andere welvaartziektes komen hieruit voort.

Ook de bewerkte voeding uit de supermarkt bestaat vaak uit lege calorieën die onze zoetbehoefte (en daardoor ons vetopslaghormoon insuline) in stand houdt maar verbijsterd weinig voedingswaarde heeft.  Hierdoor raken jouw hormonen van slag  en dan gaat je lichaam nooit en te nimmer zijn vetvoorraden loslaten, immers vet is energie in opslag voor barre tijden en je weet maar nooit wat er nog gaat komen. lees hier meer over hormonen in balans

Overgewicht door slechte darmflora

Onderzoekers zijn het er inmiddels wel over eens dat ons microbioom of ook wel darmflora genoemd mede bepalend is voor ons gewicht. Darmbacteriën bepalen hoe onze calorieën verwerkt worden. Iedereen heeft zijn eigen unieke darmflora. Wel is bekend dat mensen met overgewicht over een ander microbioom beschikken dan slanke mensen.

Uit onderzoeken met muizen blijkt dat wanneer obese muizen de darmbacteriën van slanke muizen toegediend kregen, deze ook vanzelf slank werden zonder hun voeding  drastisch te veranderen. Andersom werkte dit net zo. Slanke muizen werden vanzelf dik wanneer ze de darmbacteriën van obese muizen toegediend kregen.  Goede darmbacteriën zullen toenemen wanneer jij kiest voor gezond voedsel. Vezels uit groentes, knollen en zaden zullen de goede darmbacteriën laten groeien en daarmee zal jouw darmflora gezonder worden. Vermijd daarom een eenzijdig  voedingspatroon. Dit geeft ook een eenzijdig microbioom.

Afvallen lukt niet door een vitamine tekort

Het lichaam gaat altijd op zoek naar homeostase. Wanneer deze er niet is vanwege vitaminetekorten gaat het lichaam over op plan B. Jatten bij de buren noem ik het ook wel. Wanneer het ene orgaan niet de juiste basisstoffen krijgt gaat het deze stoffen weghalen bij andere organen, cellen of botten. Hierdoor kunnen er enorme disbalansen ontstaan in orgaanwerking met alle gevolgen van dien. Dus een simpel vitamine C tekort levert je misschien geen scheurbuik op maar wel problemen in andere gebieden.

Een lichaam wat energie (vitaminen en mineralen) tekort komt blijft vragen om voedsel en gaat zeker geen energie verspillen aan beweging. Wanneer je volwaardige voeding tot je neemt zal je merken dat je veel eerder verzadigt bent. (en hierdoor eet je vanzelf minder)

Als je wilt afvallen moet je vet eten om vet te verbranden!

Het is ons er bijna ingeramd. “Let op vet” Vetten zouden je dik maken, helpen je aan velerlei welvaartsziektes. De voedingsindustrie is hier handig op ingesprongen door een ware explosie aan light producten op de markt te brengen. Echter deze producten bevatten doorgaans veel suiker of zoetstoffen die onze zoet behoefte in stand houden maar onze gezondheid niet ten goede komen. En een gezond gewicht al helemaal niet.

Voldoende omega 3 uit vette vis, omega 6 uit noten en omega 9 uit olijfolie zijn onmisbaar voor ons lichaam. Wanneer je vet gaat weren, mis je ook belangrijke bouwstoffen voor een goede hormoonhuishouding. Hormonen worden namelijk ook van vetten gemaakt. Wanneer je deze niet eet heb je dus ook geen bouwstof voor hormonen. Een hormonale disbalans is gegarandeerd het gevolg hiervan.

Het klinkt misschien gek maar als je vet wilt verliezen, zal je meer vet moeten eten. Er komt nu een klein stukje technische informatie.  Voeding wat je eet wordt in het lichaam omgezet in moleculen en verlaat je lichaam als koolstof. Uit vet maakt het lichaam de minste koolstof. Veel minder dan uit koolhydraten en eiwitten. Afvallen betekent simpelweg meer koolstof verwijderen dan dat je opneemt. Omdat vet de minste koolstof bevat ten opzichte van koolhydraten en eiwitten,  levert vet eten minder vetopslag op! Nu wil ik je niet aanmoedigen om alleen maar vet te eten maar het geeft je hopelijk wel meer inzicht in waarom je niet bang hoeft te zijn voor goede vetten als je wilt afvallen. 

 

Afvallen lukt niet door een te streng dieet

Je kent het vast wel. Maandag begin je en dan MAG er ook niets meer. De eerste week lukt dit vaak nog wel. De tweede ook nog maar na een paar weken begint het te knagen. Zo af en toe een wijntje of wat te knabbelen ’s avonds. Vaak zie ik mensen zichzelf weken lang alles onthouden en als dan die vakantie in dat all inclusieve resort nadert gaan alle remmen los. Eindelijk ik mag weer. Bij thuiskomt zitten de kilo’s er weer aan en voel je je een slappeling. Herkenbaar?

Veel mensen zijn te streng voor zichzelf. Wat ze er in 10 jaar bij aan gegeten hebben, moet er in 10 weken af. Iets van teveel willen in een te korte tijd. Wanneer er teveel verandering plaatsvindt kan dit een reactie geven van je amygdala. Dit is een klein gebiedje in je hersenen die registreert of iets pluis is of niet. Je amygdala houdt niet van verandering. Die zegt: doe maar lekker op de automatische piloot. Dit systeem zorgt er tevens voor dat je bij stress situaties toch weer in oude gewoontes vervalt. Een nieuwe gewoonte is dan gewoonweg niet nog voldoende geïntegreerd.

Beter is het om met kleine stapjes te werken of kies  voor de 80/20 regel. Tachtig procent gezonde voeding en zo af en toe wat lekkers. Zo houd je het leuk en is het veel makkelijker vol te houden. Dit geeft ook minder weerstand in je bovenkamer en op lange termijn meer kans op blijvend succes. 

Oude patronen die jouw dieet laten mislukken

Wat zijn jouw meest voorkomende gewoonten als het gaat om afvallen en eten? Waar loop jij nou telkens tegenaan als je het lastig is? Dat zijn jouw patronen. Jaren heb je je gewoontes op je eigen manier gedaan en dan opeens moet het anders. Dit kan veel weerstand opleveren. Waarschijnlijk kook je op dezelfde manier als je moeder vroeger thuis ook deed. En heb jij meegekregen dat een koekje bij de koffie toch iets is wat erbij hoort? Afvallen kan bemoeilijkt worden door oude patronen die je hebt meegekregen vanuit je ouderlijk huis. Dit kunnen zowel mentale overtuigingen zijn als de twee linkerhanden die je hebt geërfd van je ouders in de keuken.

Als je wilt afvallen zal je naar je eigen gedrag, je gedachten en het handelen wat er uit voortvloeit moeten durven kijken of dit nu leuk is of niet. Je hebt het overgewicht misschien niet bewust laten gebeuren maar  er is er maar één die de verantwoordelijkheid ervoor kan nemen om er iets aan te doen en dat ben jezelf. De key tot veranderen is patronen die jouw niet meer dienen te herkennen, weten waar je telkens tegenaan loopt en deze vervangen door iets wat jouw brengt bij jouw doel!

Ik deel graag mijn adviezen met jou. Lukt het niet om af te vallen?  Doe dan eens mijn gratis hormoonbalanscheck. Wellicht kamp jij met een hormonale disbalans waardoor het afvallen jou niet wil lukken.