23 november 2016

Hormonen en leefstijl

Leefstijl en hormonen

Veel huidige diëten, trainingsmethoden en leefstijladviezen brengen jouw hormonen uit balans! Daardoor word je futloos, ongezond en dik en liggen klachten op de loer. De meeste diëten houden geen rekening met je hormonen, zoals diëten waar je punten moet tellen of crashdiëten. In het begin vliegen de pondjes eraf, maar later komen ze er weer snel bij, met een extra schepje vet erbovenop als bonus.
Als je denkt vanuit een lage inname van energie en een zo hoog mogelijk verbruik ervan, dan ga je de strijd aan met je hormonen (ze raken uit balans). Die strijd win je nooit! Veel klachten ontstaan op de manier hoe jij je leven leidt.

Maar wat hebben hormonen en gezondheid dan met elkaar te maken?
Veel mensen leggen geen verband tussen klachten die ze hebben en hun hormonen. Bij vrijwel alle gezondheidsklachten, ziektes en verouderingsverschijnselen spelen hormonen een rol. Een gezonde hormoonbalans is de basis voor een gezond lichaam. Hormonen zijn daarmee echte verkeersregelaars die in feite alles bepalen. Ze zijn echter zeer gevoelig voor omgevingsfactoren.  Door verkeerde voeding, te weinig/verkeerde beweging en te veel stress kan je hormoonhuishouding snel ontregelt raken.

Stress is een belangrijke hormoonverstoorder

Doordat we leven in een stressvolle en jachtige maatschappij ervaren veel mensen hierdoor dagelijks veel stress en staan we de hele dag aan. Cortisol is een stresshormoon, net als adrenaline en wordt door de bijnieren geproduceerd als je stress hebt. Van oudsher betekent dit dat er gevaar dreigt omdat er bv een tijger voor je neus staat en dat je op de vlucht moet of waartegen je moet vechten. Daarom wordt dit hormoon ook wel het fight/flight hormoon genoemd. Nu komt het gelukkig niet zo heel vaak voor dat je oog in oog komt te staan met een tijger maar toch is ons stresshormoon vandaag de dag hoger als ooit tevoren. We worden dagelijks blootgesteld aan drukke banen, hectisch gezinsleven, relatiestress, onbetaalde rekeningen en sociale contacten. We hebben veel ballen hoog te houden. Cortisol zorgt ervoor dat er energie vrijkomt door ons bloedsuiker te verhogen om de reactie op stress goed te kunnen uitvoeren. Wanneer je examen moet doen of een presentatie moet geven op je werk dan zorgt cortisol voor extra energie. Tijdelijke stress is dus niet zo’n probleem echter wanneer dit te vaak gebeurt krijgen de bijnieren het zwaar te verduren. Chronische verhoogde cortisolwaarden zijn uitzonderlijk slecht voor je gezondheid.

Alles zou veel beter lopen als we meer gingen lopen

Voldoende en de juiste beweging is essentieel voor een goede gezondheid. Onze hormoonhuishouding heeft niet alleen invloed op onze stofwisseling, groei, geslachtsorganen en het functioneren van het zenuwstelsel maar ook regelt het of u vet op slaat of vet verbrand.

Lange en zware trainingen zijn daarom slecht voor je figuur! Hiermee verstoor je de hormonen die jou slank moeten houden. Wanneer je vaak en veel sport verbrand je niet alleen vet maar breek je ook je eigen spieren af zodat vanuit spiermassa glucose gemaakt kan worden om de stressreactie die dit veroorzaakt het hoofd te kunnen bieden. Zorg dat een training dan ook nooit langer duurt dan 60 minuten.

Door de juiste training kun je specifieke hormonen activeren of juist remmen:

  • zo zorgt krachttraining voor meer spiermassa en bevordert het de vetverbranding
  • door voldoende beweging krijg je een betere stofwisseling, meer energie en een betere conditie
  • yoga en mindfulness zorgen voor meer mentale rust.

Eet niet minder maar beter

De juiste voeding is de basis voor een gezond lichaam. Vitaminepillen slikken en er een snackbardieet op na houden gaat je niet brengen brengen waar je zo vurig op hoopt. Beter is het om naar de oorzaak te kijken waardoor je klachten bent gaan krijgen. Is er een trigger geweest? Ben je dik geworden omdat je niet met je vingers uit de koektrommel kon blijven of is er een proces gaande wat vraagt om meer voedsel en dat is in de praktijk nou eenmaal geen bordje groene sla. Waarom vraagt je lichaam om (verkeerd) voedsel? En waarom heeft je lichaam geen zin in beweging? En waarom vraagt je lichaam om liters koffie om de dag door te komen? Wat de reden ook mag zijn, zolang je de oorzaak niet oplost zal je lichaam altijd weer op dezelfde manier reageren als altijd omdat het niet anders kan en dat is heel logisch. In veel gevallen liggen hormonale disbalansen eraan ten grondslag. Door je lichaam te voorzien van goed voedsel en leefpatroon zal je lichaam kunnen herstellen van deze disbalans. 

Gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekte

Het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat een gezonde lifestyle veel gezondheidsklachten kan voorkomen en verbeteren. Welvaartsziekten zijn in feite ouderdomsziekten die zich op steeds jongere leeftijd manifesteren. Gezond leven is geen garantie voor een langer leven, echter wel een bescherming tegen het vroegtijdig optreden van welvaartsziekten.

Ik deel graag mijn adviezen met jou. Lukt het je ondanks deze tips niet om je hormonen de baas te worden?  Meld je aan voor het programma Fit & vitaal als je hulp nodig bent. Ik kijk er naar uit  om je de sleutel te geven om weer die fitte en vitale vrouw te worden waar je zo naar verlangt.