23 november 2016

Leefstijl en hormonen

Eet niet minder maar beter

Vraag jij je wel eens af:

• Wat is gezond eten nu precies?
  • Hoe kan ik op een gezonde manier afvallen?
  • Welke voeding is goed voor mij wanneer ik diabetes type 2 of een verhoogd cholesterol heb?
  • Hoe krijg ik meer energie?

Een volwaardige voeding is natuurlijk de basis. Het woord orthomoleculair betekent ‘de juiste bouwstenen van het leven’. Daar gaat het in de hedendaagse voedingsindustrie vaak mis. Industriële voeding staat bol van chemicaliën die jou lichaam en je hormoonbalans niet dienen. Deze voeding bevat amper voedingsstoffen en veel bewerkingen die je lichaam niet herkent. Dit veel levert veel stress op voor je lichaam om dit te verwerken.

Wil jij jouw hormonen in balans brengen dan is het essentieel dat je overstapt op puur en onbewerkt eten. Dit betekent in de praktijk vers (het liefst biologisch) en zonder pakjes en zakjes. Door weer terug te gaan naar voeding die past bij ons lichaam zoals: verse groente, fruit, noten, zaden, knollen, vis, vlees en gevogelte zal het lichaam worden voorzien van voldoende bouwstoffen, vitaminen en mineralen. Zodra het lichaam van binnen optimaal wordt gevoed zal dit merkbaar zijn aan de buitenkant. U verliest overtollig gewicht, krijgt meer energie, betere huid etcetera.

Ik ben geen diëtiste (die volgens de schijf van vijf werkt), maar gediplomeerd deskundige op het gebied van orthomoleculaire voedingsleer en hormonen.

Beweging

Alles zou veel beter lopen als we meer gingen lopen

Voldoende en de juiste beweging is essentieel voor een goede gezondheid. Onze hormoonhuishouding heeft niet alleen invloed op onze stofwisseling, groei, geslachtsorganen en het functioneren van het zenuwstelsel maar ook regelt het of u vet op slaat of vet verbrand.
Door de juiste training kun je specifieke hormonen activeren of juist remmen:

– zo zorgt krachttraining voor meer spiermassa en bevorderd het de vetverbranding
– door voldoende beweging krijg je een betere stofwisseling, meer energie en een betere conditie
– yoga en mindfulness zorgen voor meer mentale rust.

Mindset

Als niets meer moet ontstaat er vrijheid

Om een levensstijl te veranderen zal je moeten kijken naar je eigen gedrag, gedachten en het handelen wat daar uit voortvloeit. Vaak weet je prima wat je niet meer wilt maar wat je wel wilt lijkt onbereikbaar. Hiervoor zal je moeten veranderen. Je oude patroon heeft je immers gebracht daar waar je niet wilt zijn. Door op zoek te gaan naar wat je wel wilt, waar je blij van wordt en wat jij nodig hebt zal je stapjes kunnen maken naar een nieuwe weg die vrijheid heet.

Gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekte

Het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat een gezonde lifestyle veel gezondheidsklachten kan voorkomen en verbeteren. Welvaartsziekten zijn in feite ouderdomsziekten die zich op steeds jongere leeftijd manifesteren. Gezond leven is geen garantie voor een langer leven, echter wel een bescherming tegen het vroegtijdig optreden van welvaartsziekten.

Maar wat hebben hormonen en gezondheid dan met elkaar te maken?
Veel mensen leggen geen verband tussen klachten die ze hebben en hun hormonen. Bij vrijwel alle gezondheidsklachten, ziektes en verouderingsverschijnselen spelen hormonen een rol. Een gezonde hormoonbalans is de basis voor een gezond lichaam. Hormonen zijn daarmee echte verkeersregelaars die in feite alles bepalen. Ze zijn echter zeer gevoelig voor omgevingsfactoren.  Door verkeerde voeding, te weinig/verkeerde beweging en te veel stress kan je hormoonhuishouding snel ontregelt raken.

Als hormonen uit balans raken kunnen er allerlei klachten optreden zoals:

– overgewicht
– diabetes ll
– hormonale migraine
– bijnieruitputting
– slaapproblemen
– trage schildklierwerking
– menstruatiepijn
– PCOS
– overgangsklachten
– PMS
– huidproblemen.

….. Zomaar een greep uit de vele klachten die door hormonen veroorzaakt kunnen worden.

Deze klachten kunnen met leefstijlcoaching verholpen of worden afgezwakt. Door de specifieke hormonen die bij de klacht betrokken zijn te activeren of af te remmen met voeding of leefstijlcoaching pak je het probleem bij de wortel aan.  Binnen de praktijk werk ik vanuit de Hormoonfactor. Dit is een succesvolle formule welke is ontwikkelt door ir Ralph Moorman. De aanpak volgens de Hormoonfactor is zeer succesvol gebleken om deze klachten te verminderen of zelfs te laten verdwijnen.

Samen op zoek naar de echte oorzaak, deze zijn vaak terug te vinden in de manier waarop jij je leven leidt.