23 november 2016

Leefstijl en hormonen

Hormonen

Veel huidige diëten, trainingsmethoden en leefstijladviezen brengen jouw hormonen uit balans! Daardoor word je futloos, ongezond en dik en liggen klachten op de loer. De meeste diëten houden geen rekening met je hormonen, zoals diëten waar je punten moet tellen of crashdiëten. In het begin vliegen de pondjes eraf, maar later komen ze er weer snel bij, met een extra schepje vet erbovenop als bonus.
Als je denkt vanuit een lage inname van energie en een zo hoog mogelijk verbruik ervan, dan ga je de strijd aan met je hormonen (ze raken uit balans). Die strijd win je nooit! Veel klachten ontstaan op de manier hoe jij je leven leidt.

Maar wat hebben hormonen en gezondheid dan met elkaar te maken?
Veel mensen leggen geen verband tussen klachten die ze hebben en hun hormonen. Bij vrijwel alle gezondheidsklachten, ziektes en verouderingsverschijnselen spelen hormonen een rol. Een gezonde hormoonbalans is de basis voor een gezond lichaam. Hormonen zijn daarmee echte verkeersregelaars die in feite alles bepalen. Ze zijn echter zeer gevoelig voor omgevingsfactoren.  Door verkeerde voeding, te weinig/verkeerde beweging en te veel stress kan je hormoonhuishouding snel ontregelt raken.

Wat zijn de belangrijkste hormoonverstoorders?

Stress gooit je hele hormoonhuishouding
op zijn kop.

Doordat we leven in een stressvolle en jachtige maatschappij ervaren veel mensen hierdoor dagelijks veel stress en staan we de hele dag aan. Cortisol is een stresshormoon, net als adrenaline en wordt door de bijnieren geproduceerd als je stress hebt. Van oudsher betekent dit dat er gevaar dreigt omdat er bv een tijger voor je neus staat en dat je op de vlucht moet of waartegen je moet vechten. Daarom wordt dit hormoon ook wel het fight/flight hormoon genoemd. Nu komt het gelukkig niet zo heel vaak voor dat je oog in oog komt te staan met een tijger maar toch is ons stresshormoon vandaag de dag hoger als ooit tevoren. We worden dagelijks blootgesteld aan drukke banen, hectisch gezinsleven, relatiestress, onbetaalde rekeningen en sociale contacten. We hebben veel ballen hoog te houden. Cortisol zorgt ervoor dat er energie vrijkomt door ons bloedsuiker te verhogen om de reactie op stress goed te kunnen uitvoeren. Wanneer je examen moet doen of een presentatie moet geven op je werk dan zorgt cortisol voor extra energie. Tijdelijke stress is dus niet zo’n probleem echter wanneer dit te vaak gebeurt krijgen de bijnieren het zwaar te verduren. Chronische verhoogde cortisolwaarden zijn uitzonderlijk slecht voor je gezondheid.

Vraag jij je wel eens af:

• Wat is gezond eten nu precies?
  • Hoe kan ik op een gezonde manier afvallen?
  • Welke voeding is goed voor mij wanneer ik diabetes type 2 of een verhoogd cholesterol heb?
  • Hoe krijg ik meer energie?

Een volwaardige voeding is natuurlijk de basis. Het woord orthomoleculair betekent ‘de juiste bouwstenen van het leven’. Daar gaat het in de hedendaagse voedingsindustrie vaak mis. Industriële voeding staat bol van chemicaliën die jouw lichaam en je hormoonbalans niet dienen. Deze voeding bevat amper voedingsstoffen en veel bewerkingen die je lichaam niet herkent. Dit veel levert veel stress op voor je lichaam om dit te verwerken.

Wil jij jouw hormonen in balans brengen dan is het essentieel dat je overstapt op puur en onbewerkt eten. Dit betekent in de praktijk vers (het liefst biologisch) en zonder pakjes en zakjes. Door weer terug te gaan naar voeding die past bij ons lichaam zoals: verse groente, fruit, noten, zaden, knollen, vis, vlees en gevogelte zal het lichaam worden voorzien van voldoende bouwstoffen, vitaminen en mineralen. Zodra het lichaam van binnen optimaal wordt gevoed zal dit merkbaar zijn aan de buitenkant. U verliest overtollig gewicht, krijgt meer energie, betere huid etcetera.

Alles zou veel lopen als we
meer gingen lopen

Voldoende en de juiste beweging is essentieel voor een goede gezondheid. Onze hormoonhuishouding heeft niet alleen invloed op onze stofwisseling, groei, geslachtsorganen en het functioneren van het zenuwstelsel maar ook regelt het of u vet op slaat of vet verbrand.

Lange en zware trainingen zijn daarom slecht voor je figuur! Hiermee verstoor je de hormonen die jou slank moeten houden. Wanneer je vaak en veel sport verbrand je niet alleen vet maar breek je ook je eigen spieren af zodat vanuit spiermassa glucose gemaakt kan worden om de stressreactie die dit veroorzaakt het hoofd te kunnen bieden. Zorg dat een training dan ook nooit langer duurt dan 60 minuten.

Door de juiste training kun je specifieke hormonen activeren of juist remmen:

• zo zorgt krachttraining voor meer spiermassa en bevordert het de vetverbranding
  • door voldoende beweging krijg je een betere stofwisseling, meer energie en een betere conditie
  • yoga en mindfulness zorgen voor meer mentale rust.

Gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekte

Het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat een gezonde lifestyle veel gezondheidsklachten kan voorkomen en verbeteren. Welvaartsziekten zijn in feite ouderdomsziekten die zich op steeds jongere leeftijd manifesteren. Gezond leven is geen garantie voor een langer leven, echter wel een bescherming tegen het vroegtijdig optreden van welvaartsziekten.

De Hormoonfactor

klacht I oorzaak I oplossing

Veel huidige diëten, trainingsmethodes en leefstijladviezen brengen jouw hormonen uit balans.                    Hierdoor ontwikkel je klachten, voel je je futloos en krijg je overgewicht.

Als hormonen uit balans raken kunnen er allerlei klachten optreden zoals:

• overgewicht
  • diabetes ll
  •  hormonale migraine
  •  bijnieruitputting
  • slaapproblemen
  •  trage schildklierwerking
  • menstruatiepijn
  • PCOS
  • overgangsklachten
  • PMS
  • huidproblemen.

….. Zomaar een greep uit de vele klachten die door hormonen veroorzaakt kunnen worden.

Deze klachten kunnen met leefstijl coaching verholpen of worden afgezwakt. Door de specifieke hormonen die bij de klacht betrokken zijn te activeren of af te remmen met voeding of leefstijl coaching pak je het probleem bij de wortel aan.  Binnen de praktijk werk ik vanuit de Hormoonfactor. Dit is een succesvolle formule welke is ontwikkeld door ir Ralph Moorman. Deze aanpak brengt op natuurlijke wijze het hormonale systeem in evenwicht.  De Hormoonfactor is een way of life en zeer succesvol gebleken om deze klachten te verminderen of zelfs te laten verdwijnen.

Samen op zoek naar de echte oorzaak, deze zijn vaak terug te vinden in de manier waarop jij je leven leidt.